Hej och äntligen Måndag!
I "date and time properties" i windows 2003 finns det en möjlighet att automatiskt synka datorns klocka mot en tidserver på internet. Är det någon som vet om man kan få denna att synka betydligt oftare än default?
Den servern jag har problem med har en klocka som drar fel på någon minut / vecka...
Alternativt, är det någon som rekommenderar någon gratis tidsynkningsapplikation?
Snygg "avatar" stoffe-2k !
Det fungerar, tack...
Visst är det lite märkligt att M$ inte har orkat skriva ett GUI för detta?
mattiasnordin skrev:
Snygg "avatar" stoffe-2k !
Jag vet, har ju gjort den av min avbild själv :e
"... om du söker i forumet.... " :OO §jr :f
mattiasnordin skrev:
Visst är det lite märkligt att M$ inte har orkat skriva ett GUI för detta?
Nja, om NTP fungerar som det är tänkt så ändras uppdaterings frekvensen dynamsikt beroende på hur mycket som skiljer i tid mellan de två tidpunkterna då uppdateringen sker.
*går att läsa i rfc*
Jag tänker mer på om man vill tvinga datorerna att uppdatera mot en viss tidserver (typ sin egen).
Men allt ska ju inte vara lätt... ;)
mattiasnordin skrev:
Jag tänker mer på om man vill tvinga datorerna att uppdatera mot en viss tidserver (typ sin egen).
Men allt ska ju inte vara lätt... ;)
hehe.. okey..men det är ju i samma "träd" som det andra värdet :p
Och för oss supertekniska megaultra-gurus så fungerar ju det utmärkt ;)
regedit.com skrev:
"Once every 45 minutes until 3 good synchronizations occur, then once every 8 hours (3 per day) [default] "
borde nog vara nog för även oss :OO §e
Problemet jag hade med min server var att den inte hade lyckats synka på tre dagar. När jag sedan tröck synka nu så hände inte något, men när jag gjorde samma sak igen så fungerade det.
Värt att notera är att i registret så saknades registernyckeln:
Period (REG_DWORD)
Used to control how often the time service synchronizes.
0 - once a day
Det verkar fungera bättre nu när jag lade till denna... Hur det kan komma sig att den inte fanns har jag inte någon aning om. Det är en nyinstallerad server.
saknade den nyckeln "Period" :q :o
*skumt*
Japp. Antar att det var orsaken till att det inte riktigt fungerade som det var tänkt.
Sorry, tyvärr kvarstår mitt problem.
http://mattiasnordin.net/temp_download/Screendump_time_properties.gif
När bilden är tagen är datumet: 26 Februari och klockan går ca 3 minuter fel.
När jag trycker på synka nu knappen (dessutom 2 ggr) så synkas tiden rätt. Men det sker aldrig automatiskt.
Min klocka har visserligen börjat gå för snabbt istället för för långsamt :)
Vad kan det bero på? Är det möjligt att ominstallera tidtjänsten?
Servern är en standaloneinstallation.
trist, testa den här freeware klienten
http://vps.arachnoid.com/abouttime/
ntp.su.se för synkroniseringen
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Ställ in antal sekunder i nedanstående värde så fungerar det.
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\W32Time\TimeProviders\NtpClient\SpecialPollInterval
About Time applikationen var trevlig. Och fotot på skaparen! Bara det gör ju att du får en rolig stund :)
Tack för alla förslag. Något måste vara korrupt i registret för den inbyggda synken gör lite som den vill. Går oftast för snabbt.
Applikationen visar än så länge rätt tid...