Har en fil som heter pagefile.sys som ligger direkt under c:, den filen är 384 MB.
Vad gör denna fil? tycker den tar lite onödigt utrymme...
Vad gör pagefile.sys
4 svar · 22 071 visningar · startad av MrBergman
Det är växlingsfilen, den används som virtuellt minne. Det finns många ideer om hur stor den ska vara, själv har jag alltid låst den till ca 1.5 * ramminnet.
Jag har stängt av min så jag har ingen alls.
Nickemannen skrev:
Jag har stängt av min så jag har ingen alls.
Inte bra ;)
http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&postid=501142#post501142
Har man minne i överflöd (>512MB - beroende på vilka applikationer som körs etc) går det bra att stänga av pagefile.
Pagefile används som virtuellt minne och virtuellt minne är en metod för ett utöka det fysika minnet. OS:et delar in minnet i sk. pages ("sidor"), de nyligen använda sidorna finns i det fysiska minnet. En sida i det fysiska minnet som inte används på ett tag swappas (fr. eng. swap) ut till pagefile. Om en applikation senare refererar till sidan, läser OS:et åter in sidan till det fysiska minnet.
Tester i NT har visat att NT har en minimal minnes swapping tills minnesallokeringen är like med det fysiska minnet minus 4MB.
Olika tester där du loggar minnesallokeringen under olika förhållanden kan ge en fingervisning om du verkligen behöver använda pagefile eller inte. Ju mer minne desto mindre pagefile behöver du använda. Vill du debugga och ta reda på varför datorn kraschade måste du ha kvar pagefile (och då gärna i storleken 1.5*RAM).