webForumDet fria alternativet

Väntaläge förbereds.. i 2 minuter!

Windows

8 svar · 479 visningar · startad av m_soderlund

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg
Frågan#1

Jag använder Win XP Pro, och brukar försätta min dator i viloläge när jag inte ska ha burken på på ett tag. Minnet rensas inte så allt är som innan när jag startar datorn senare.

Nu är det så att viloläget fungerar alldeles utmärkt för mig - datorn kan försättas i viloläge och starta och ladda in objekten.

Dock har jag sedan igår haft problemet att när jag ska försätta datorn i läget, så står det "viloläge förbereds" (eller dyl.) i ungefär två (2) minuter innan datorn verkligen stängs av!! Tidigare tog det bara några sekunder!!

Vad kan ha hänt och hur åtgärdar jag detta? :D

Som alltid är jag mycket tacksam för svar. :)

Ingen som kan bidra med något? :D

Medlem sedan nov. 20022 355 inlägg

Har du gjort/installerat ngt specielt de senaste dagarna på datorn?

Jag var inne och pillade lite i systemkonfigurationen (msconfig i kör) här om dagen för att ta bort lite autostartobjekt. Efter att problemet med viloläget uppträdde gick jag tillbaka dit och kollade vad som kunde vara fel - men hittade inget. :(

Installerat Nero 6 har jag gjort också, men det ska ju inte påverka.

Okej.. en översättningsfråga: Vad heter viloläge i den engelska versionen av Win XP Pro?

Medlem sedan feb. 20032 532 inlägg

sleepmode?

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

hibernate?

Tackar.

Jag har nu löst problemet själv genom att använda systemåterställning i XP Pro. Tackar för hjälpen, och glöm själva att inte använda denna funktion som i vissa fall tenderar att vara användbar! :D

Jag fick problemet igen! Nu var det dock lite enklare att felsöka, eftersom jag bara hade installerat ett program på datorn - Nero 5 Imagedrive! Alltså - det var Imagedrive i Nero 5 som ställde till det för mig. Avinstallation och voila - problemet ur världen!

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)