Har fått ett exemplar av Windows XP Pro i gåva av en vän som inte visste att jag hade Windows XP Home, nåja.
För att inte göra vännen besviken o strunta i att installera, och dels för att Pro är bättre.. så undrar jag hur jag lättast skall uppgradera Home till Pro..
Vill inte förlora allt för mkt filer..
Är det bara samma språk går det att göra en uppgradering utan problem.
du kör instalationen och när du bli uppmanad
- Formatera NTFS
- Formatera NTFS snabb
- Formatera FAT
- Formatera FAT snabb
- Behåll befintligt filsystem
så har jag för mig att om du behålla befintligt filsystem, så kommer enheten inte att bli formaterad! och XP pro kommer installeras! Fast sen vet jag inte hurvida Home och Pro kommer krocka med varandra när dem båda finns installerade!
Eller så tar du helt enkelt en Backup på det du har. och sparar på en annan Enhet :) om du inte har några andra enheter, partitionera lite =)
Nej, så ska man inte göra. Det ska räcka att sätta i skivan när XP home körs, och välja installera på rutan som poppar upp.
M.Cheraghi skrev:
du kör instalationen och när du bli uppmanad
- Formatera NTFS
- Formatera NTFS snabb
- Formatera FAT
- Formatera FAT snabb
- Behåll befintligt filsystem
så har jag för mig att om du behålla befintligt filsystem, så kommer enheten inte att bli formaterad! och XP pro kommer installeras! Fast sen vet jag inte hurvida Home och Pro kommer krocka med varandra när dem båda finns installerade!
Eller så tar du helt enkelt en Backup på det du har. och sparar på en annan Enhet :) om du inte har några andra enheter, partitionera lite =)
Jag har en annan hårddisk jag kan lägga allt jag vill spara.. men jag tänker mera på de program jag har installerat. Blir ju ett väldans jobb att installera om alla..
Och att installera Pro ovanpå Home låter ju inte så stabilt egentligen. Är det någon som testat? Eller kan man bara lägga Pro i en ny partition och köra Home och Pro jämsides? Utrymme har jag, så det räcker o blir över..
Jag hade helt klart sparat filerna på den andra hårdisken och kört om allt.
JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg Samma här - en fräsch installation är alltid att föredra.