webForumDet fria alternativet

Aktivera PnP

8 svar · 492 visningar · startad av tonyh

tonyhMedlem sedan okt. 2002107 inlägg

Hej,
Av någon orsak har Plug´n´Play slutat fungera på min Win XP Pro?!?
Jag har en extern CD-brännare som jag brukar koppla till en av mina USB portar (har både USB 1.1 och 2.0) vilket brukar medföra att brännaren dyker upp automatiskt i min utforskare.

Nu lyckas jag varken få upp den i utforskaren eller hitta den genom att använda "find new hardware"...

Har även försökt att koppla till en extern disk via USB 2.0 porten men utan resultat...

Är det någon som har någon aning om/tips om vad jag skulle kunna ta mig till för att hitta min externa drive?
Mistänker att det är min PnP som krånglar då det inget verkar dyka upp automatiskt, ty ingen respons när man kopplar in ny hårdvara...

Alla tips välkomnas :)

Tack på förhand...

muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Kollat så att Plug and Play-servicen inte är avstängd?

Vart kollar jag det?

Är det den jag hittar under ...->"Computer management"->"Services"->"Plug and Play"

Administrative Tools > Services

Status = "Started"

GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Inget tips, men iaf... Jag hade precis samma problem tidigare. Datorn reagerade inte när man kopplade in enheter i USB-kontakterna. Provade diverse olika kombinationer med extra USB-kontakter från moderkortet och diverse olika enheter men inget hände. Misstänkte då att något hade pajat på moderkortet och det var därför USB-kontakterna slutat fungera så jag köpte ett PCI-kort med 5 USB(2.0)-kontakter och vips fungerade det. Häromdagen fick jag för mej att koppla in webkameran men då alla kontakter på PCI-kortet var fullt så testade jag återigen de kontakterna från moderkortet och nu fungerade även dessa. Väldigt märkligt. Alltså, ingen direkt hjälp men du är iaf inte ensam ;)

Provat att ominstallera USB-kontrollern?

Tack Gein och Muskot

Jag gick in på kontrollpanelen -> System -> device manager och valde att updatera drivern och nu fungerar det...

Tack för hjälpen grabbar...
Mvh / Tony H

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)