Hej alla duktiga!
Skickade efter en ny hårddisk, Western Digital Caviar 160 Gb (WD1600PB) och stoppade in i min dator. Det är en P4 1,6 Ghz med 1,024 Mb minne och ett exoansionskort. Har en annan hårddisk som är partionerad i två delar, 10 resp. 70 gigg. En opartionerad på 80Gb samt en cd- brännare och en cd-spelare.
Operativet är XP Pro med SP1 installerat.
Problemet är att jag inte får upp min nya 160Gb hårddisk i utforskaren med nån enhetsbokstav. När jag botar datorn så syns den. I enhetshanteraren finns den och på fliken "Allmänt" så står det att enheten fungerar. På fliken "Volymer" står det att den inte är "initierad" respektive "tillämplig" se skärmdumparna. Den här hårddisken har jag på den ena uttaget på expansionskortet och satt som master. Jag har provat att byggla om på alla sätt och vis till faan ;-) avlöste mej utifall jag fattat fel på märkskylten men inget hjälper. Och snälla ni säj inte att jag har för många enhet. Ska det inte funka med fler än fyra när man har ett expansionskort. För den delen testade jag åxå att ta bort 80 giggs disken och då blir det ju bara fyra enheter. Kan vara nån vara snäll och ge mej ett tips eller nån ledtråd om vad som är felet.
Har även startat datorn med en startdiskett för att komma åt att formatera den men det går inte heller.
Högerklicka på Den här datorn och välj Hantera.
Då kommer du in till ett fönster där du hittar Diskhanteraren.
resten tror jag ger sig själv när du kommer in dit.
Jo, en sak till bara.. Är det bara under formateringsprocessen som den är "dunamisk" och "enkel"? Mina andra diskar är "Partion" och "Standard", eller har jag kryssat i nån ruta för mycket i guiden?
du använder dig av dynamiska diskar när du ska ha dom i en Raid eller en gemensam volym.
du klickade i för mycke under partitioneringen
men gör iofs inget dock kommer du inte kunna komma åt disken från win9x/dos även om den är fat32. samt du kommer inte kunna att installera nått operativsystem på den förns du tar bort partitionen o skapar en ny