webForumDet fria alternativet

Felaktigt fritt utrymme på HDD?

Windows

11 svar · 495 visningar · startad av Proton

Medlem sedan okt. 2000242 inlägg
Frågan#1

Hej,

Gjorde en skum upptäckt när jag skulle kolla hur mkt ledigt det var på ena HDD. Det är en NTFS som efter formatering ska rymma 112GB. Kollade man mapp för mapp och räknade ihop dem var det sammanlagt 26Gb utnyttjat av 112. Det skumma är att windows bara visade att det var 6,5Gb ledigt! Vid en koll med defragmenteringsberktyget fanns det en massa fragmenterade filer i "System volume information" Där måste då alltså legat en 70-75GB!! Jag löste det hela genom att flytta all värdefull data till en annan disk, ta död på hela den primära partionen på 112Gb. Göra en ny och flytta tillbaks all data. Nu är alltså allt ok.

HDD´n är en Westen Digital på 120Gb, 8Mb cache. Operativsystemet jag kör på är Windows 2003 Server.

Det jag vill veta är:
1. Vad innehåller egentligen "System volume information"?
2. Varför var den så stor som 70-75Gb??
3. Kommer det att hända igen?

Hälsningar
Johnny

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Första träffen i Google på "System Volume Information"
http://www.theeldergeek.com/system_volume_information_folder1.htm
Sidan berättar att mappen lagrar återställningspunkter. Om du vill minska mappens storlek ska du gå in i Systemegenskaper/Systemåterställning och minska storleken, alternativt inaktivera det helt (Ej att rekommendera)
Tillägg: Kanske reserverar Windows ett antal GB av hårddisken, 75 av 120 gig verkar lite mycket.

Om du vill minska mappens storlek ska du gå in i Systemegenskaper/Systemåterställning och minska storleken, alternativt inaktivera det helt (Ej att rekommendera)

Jag tror inte den funktionen finns i 2003 server. Jag har inte hittat den iaf, i XP är det dock precis som du säger.

För övrigt tackar jag för ditt svar.

Är det någon som vet något mer?

Hälsningar
Johnny

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

hmm jag kan ha lite fel men principen något liknande!

En sektor ligget på 4096 bytes! vilket Linux och Unix utgår ifrån!
medans d var nått stolpskott på microsoft som tänkte att vafan blir lättare med 5000 eller 4000 (kommer inte ihåg) bytes per sektor! vilket gör att windows räknar fel i ditt hårddisk utrymme, du har 120GB, du skall tillochmed ha närmare 123.3 GB, vfast windows visar nått i stil med 112-113 GB! Jag har samma "fel" som dej! men det är inget fel igentligen för du kan använda all hårddisk utrymme!

jag är inte helt säker d där med sektorer och bytes, nån kanske kan förklara närmare! men jag har fått detta förklarat av 2 pers!
Min förra data admin, samt en unix användare i min klass förra året!

MVH

Må vara att man kanske räknar fel, men det vore ju märkligt om det skulle göra 70-75 Gb. Grejen är att system "system volume information" var gigantisk (innhöll en massa filer) av någon anledning. Frågan nu är nog mest varför?

/Johnny

Proton skrev:

Må vara att man kanske räknar fel, men det vore ju märkligt om det skulle göra 70-75 Gb. Grejen är att system "system volume information" var gigantisk (innhöll en massa filer) av någon anledning. Frågan nu är nog mest varför?

/Johnny

Hehe jag tänkte mest på anledningen till att din disk e 112 ist för 120, det andra har jag ingen aning om dessvärre!

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Proton skrev:

/Johnny

Tvivlar på att "system volume information" var på 70-75Gb, måste ha varit något annat..
På min (xp home) kan jag ställa upp det till 12% av tillgängligt utrymme. (kör på 3%) (2.3gig/ 8200filer)
Så vart dina andra Gb har tagit vägen vet jag inte.

Det fanns bara "system volume information" på disken samt recycler på disken. Papperskorgen var tom. Även om jag formaterade disken så var 70-75Gb allokerat.

Lösningen var att ta bort partionen helt och hållet och skapa en ny. Först då fick jag tillbaka utrymmet.

/Johnny

Proton skrev:

Det fanns bara "system volume information" på disken samt recycler på disken. Papperskorgen var tom. Även om jag formaterade disken så var 70-75Gb allokerat.

Lösningen var att ta bort partionen helt och hållet och skapa en ny. Först då fick jag tillbaka utrymmet.

/Johnny

Kanske så att du "tappat" bort en partitionering som inte upptäcktes av windows eller haft oallokerat diskutrymme som inte var nån partition.. och löstes genom at som du säger ta bort den nuvarande partitionen osen skapa en ny, som inkludera det oallokerade diskutrymmet som du kanske hade och du fick tillbaka din Gb. Det är min teori om det :bire

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Norton utilitys på datorn?
Rätt vanligt att folk glömmer tömma "protected files" ;)

M.Cheraghi skrev:

Kanske så att du "tappat" bort en partitionering som inte upptäcktes av windows eller haft oallokerat diskutrymme som inte var nån partition.. och löstes genom at som du säger ta bort den nuvarande partitionen osen skapa en ny, som inkludera det oallokerade diskutrymmet som du kanske hade och du fick tillbaka din Gb. Det är min teori om det

Så skulle det kunna vara en bra teori om inte annat.. :bire

frankof skrev:

Norton utilitys på datorn?
Rätt vanligt att folk glömmer tömma "protected files"

Nope. Det programmet har jag inte installerat.

Hälsningar
Johnny

Är det någon annan som har råkat ut för samma sak?

276 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
133 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
141 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)