webForumDet fria alternativet

kan inte starta upp windows

5 svar · 220 visningar · startad av sudden

suddenMedlem sedan okt. 2002341 inlägg

Hej!
Igår så köpte jag ett nytt moderkort, processor och fläkt till min dator eftersom de gamla var sönder.
Men...precis innan den ska börja ladda windows så står det att det inte går att starta windows bla bla, och den frågar om jag vill starta windows i felsäkert läge, eller med dem sist fungerande konfigurationerna eller om jag vill starta windows normalt.

Om jag väljer nått utav dem alternativen så börjar windows ladda, men sen blir skärmen bara svart och det händer ingenting!

Jag börjar undra om det kan vara nått fel på hårddisken eftersom allt annat är utbytt.
Jag kör windowsXP, har 1600 Mhz
Mycket tacksam för svar :)

//sudden

QimenMedlem sedan juni 20015 009 inlägg

Har du bytat moderkort får du nästan räkna med en ominstallation. Windows konfigurerars efter en viss hårdvara vid installationen eller något sådant så och moderkortet är en del som inte går att byta såvidare det är samma chip. :)

suddenMedlem sedan okt. 2002341 inlägg

Jag har försökt installera om windows, men den låser sig bara när den letar efter tidigare Windows installationer?!

mrblondeMedlem sedan aug. 20012 349 inlägg

förslagsvis letar du upp ett partitionsprogram av typen partition magic som kan bota från diskett, sen kan du formatera om hårddisken och börja om från början...

eller ta loss hårddisken, stoppa in i annan dator och formatera den där och stoppa sen tillbaka den

JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg

Eller, om möjligheten finns, kör en lågnivåformatering ifrån BIOS.

KoplikMedlem sedan juli 20011 129 inlägg

Jymdis: Är det något speciellt man använder då eller brukar det vara inbyggt i BIOS? Jag har kört Socket A moderkort hela livet, men aldrig sett något sådant val. *nyfiken*

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)