eddy1Medlem sedan aug. 2001969 inlägg Skulle starta datorn idag och mötes av följande meddelande:
<kod
Det gick inte att starta windows eftersom följande fil saknas eller är skadad:
<Windows-rot>\system32\hal.dll.
Installera en kopia av filen ovanför på nytt.
Vad gör man satte i installationskivan och valde att reparera, men då kom man till något som hette återställningskonsol (DOS-prompt).. Där gick det ju inte att göra något. Samt att gick inte ens att titta i mappen system32 då jag inte hade åtkomst till den..
Kör windows XP Pro (NTFS)
Börjar bli orolig nu, måste ju få tag i alla dokument som finns på disken....
/MVh
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg Don't panic. :)
Q237556 och skulle nu inte detta gå så tar du en titt på någon av dessa inlägg så förstår du säkerligen hur du ska komma åt disken ifall allt annat skiter sig. :)
eddy1Medlem sedan aug. 2001969 inlägg ---
Jag tittade igenom inläggen men blev inte så mycket klokar. jag har ju en partition till på disken så jag kan ju göra en ny installation på den partitionen och då borde jag ju komma åt min nuvarande systempartition, men saken är att på denna andra partition så har jag massa med kort m.m som jag måste offra.. inte så kul!
Måste väll finnas någon reparationsfunktion i XP eller!!
artikel 237556 gav ju bara information om 2000 och att man kunde göra repair disketer, men hur gör man sådana i XP då??
Och vad ska man ha återställningskonsolen till, bara en dos prompt ju. går ju inte göra något och man har ju ingen åtkomst i system mapparna??
/Lite vilsen nu
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg Re: ---
eddy1 skrev:
Jag tittade igenom inläggen men blev inte så mycket klokar. jag har ju en partition till på disken så jag kan ju göra en ny installation på den partitionen och då borde jag ju komma åt min nuvarande systempartition, men saken är att på denna andra partition så har jag massa med kort m.m som jag måste offra.. inte så kul!
Poängen är att du gör en ny installation av Windows XP på samma partition men i en annan katalog. :)
Därigenom behöver du inte någon annan partition. Jag har visserligen inte själv testat det i just WinXP, men jag är övertygad om att det fungerar. :) Men jo, jag har själv kört den proceduren ett par gånger i Windows NT och Windows 2000.
artikel 237556 gav ju bara information om 2000 och att man kunde göra repair disketer, men hur gör man sådana i XP då??
Läs igen och läs noggrannare.
"If the Emergency Repair process cannot locate your repair information or if the repair information is invalid, recover your Windows 2000 installation by starting the Recovery Console: "
Och vad ska man ha återställningskonsolen till, bara en dos prompt ju. går ju inte göra något och man har ju ingen åtkomst i system mapparna??
Det där låter som att du loggar in med fel konto. Det konto du måste använda är administratörskontot eller ett konto med administratörsrättigheter.
eddy1Medlem sedan aug. 2001969 inlägg --
Jag startade ju installations programet och gick så lång i installation att man kunde välja en annan mapp att installera men när man läste i texten så stog det ju att alla andra mappar, program och filer kommer att tas bort och alla mina dokument ligger ju i mina dokument alltså under Document and setting/användare/minda dokument. så kommer jag inte förlora dom då????
Vågade inte fortsätta installera när det stog så!!
Recover Console:
startar jag installationsprogram så i första dialogen väljer jag reparera installation. då kommer dos prompten direkt!! Får inget alternativ om att logga in som någon användare.
Men då försökte jag använda commandot LOGON i återställningskonsolen men det händer ingeting då??
LOGON
logon
The logon command lists all detected installations of Windows, and then requests the local administrator password for the copy of Windows you chose to log on to. If more than three attempts to logon do not succeed, the console quits and your computer restarts
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg Hur uppstod det här problemet egentligen?
eddy1Medlem sedan aug. 2001969 inlägg Med ett tryck
Tryckte bara på datorn imorses, och där var det..
Det du skrev om att man ska installera i en ny mapp: stämmer det inte att document and settings kommer skrivas över m.m.. För det är ju där alla dokumenten ligger??
eddy1Medlem sedan aug. 2001969 inlägg ---
Vad ska jag ta mig till...