Jag har stora problem med min dator. Den kör WinXP och har TV-tools installerat. Detta för att kunna koppla grafikkortets tv-out till en tv via s-video.
På senare tid har datorn helt oväntat låst sig i samband med att TV-tools körts och mediaspelaren spelat upp en filmfil.
Efter att datorn har bootat och windows har laddats in har jag bara fått fram en svart skärm och en rörlig muspekare. Efter 3-4 omstarter har datorn fungerat. Nu efter några dagar förslår datorn att jag går vidare i felsäkert läge vid uppstart. Vid boot visas några flimrande vertikala ränder upp. Väl uppstartad i felsäkert läge fungerar bildskärmen om än begränsat. Man kan inte ställa om upplösningen, men det är väl ett resultat av drivrutinerna osv i just felsäkert läge.
Jag får en känsla att TV-tools har förstört någonting. Jag har avinstallerat det utan resultat. Är en ominstallation av windows det ända sättet att få min dator back on track igen? Skulle vilja ha analyser av problemet så man lär sig något av situationen.
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Gör en systemåterställning till den senaste fungerande versionen före du installerade kortet och se om det hjälper.
Marcus EMedlem sedan maj 20021 466 inlägg "Efter att datorn har bootat och windows har laddats in har jag bara fått fram en svart skärm och en rörlig muspekare"
Dum fråga visserligen, men när du säger "en svart skärm" menar du givetvis att både tv-skärmen och datorskärmen är svart?
Marcus E skrev:
"Efter att datorn har bootat och windows har laddats in har jag bara fått fram en svart skärm och en rörlig muspekare"
Dum fråga visserligen, men när du säger "en svart skärm" menar du givetvis att både tv-skärmen och datorskärmen är svart?
Vid det här läget bryr jag mig inte längre om tv:n. Den är "bortkopplad" ur situationen för länge sedan.
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg Kolla händelseloggen.
Start - Kör - Eventvwr.
Har gjort en systemåterställning till den tidpunkt då problemet ännu inte fanns. Efter det så startade datorn normalt och jag slapp starta i felsäkert läge. Men så plötsligt när jag spelade en filmfil i mediaspelaren så låste sig bilden, ljudet fortsatte, lite konstiga färgklickar syntes slumpmässigt på skärmen och jag var tvungen att starta om datorn. Nu återkom mitt tidigare problem. Underliga blåa ränder vertikalt över bootskärmen samt att jag var tvungen att gå vidare i felsäkert läge. TV-tools verkar inte ha något med detta att göra. Det var inte startat när datorn krashade.
Efter en andra omstart efter felsäkert läge fungerar det normalt igen. Jag tittade på händelseloggen och fick se något fel om att datorn inte kunde förnya ip-adressen hos dhcp-servern. Jag kör telia-adsl och dlink-router. Har även kört programmet IcLogin under alla problem.
Frågan är om allt som står om dhcp är följder av mina problem eller orsaken till problemen.
Ser även att DCOM återkommer som fel i listan. Det verkar dock vara ett resultat att något inte kan startas vid felsäkert läge. Inget orsak till problemet alltså.
Kan det vara drivrutinen till mitt gfx-kort? Det är ett NVIDIA GeForce4 Ti 4600. Det råder ingen konflikt enligt enhetshanteraren dock.