**Går det att styra så att sparade filer alltid sparas i t.ex mina dokument
Har kollat runt i registret och på internat en del men inte funnit något,
skulle vara toppen om det gick.
Jag menar alltså inte bara filer som laddas ner från webben.
Jag menar även alla filer som skapas på datorn och sedan ska sparas.
Alltså att det inte ens ska gå att spara på skrivbordet, även om man försöker.
D.v.s. om det går att göra någon tvingande inställning för det (helst i registret)
Har ledsnat på att folk alltid sparar på skrivbordet.
Gäller Windows Xp.**
Du kan väl ställa om rättigheterna för användarna så att de bara kan spara i vissa specifika mappar? Då behöver du alltså skapa ett nytt begränsat konto och sedan ställa in vilken mapp det kontot ska ha skrivrättighet till.
Många program har inställningar för vilken mapp som ska browsas först när man vill spara/öppna filer. Programmen i Office har det och du kan även styra om "Starta i:" (via högerklick på genvägen - Egenskaper) i program som eventuellt inte skulle ha inbyggda inställningar. Det sista fungerade i Win98 i alla fall. ;)
Annars är det mest troligt att Mr. N.s lösning fungerar smidigast. :)
Okej, prova att göra såhär:
Start > Kontrollpanelen > Mappalternativ > Visning
Bocka ur Använd förenklad fildelning.
Nu kan du gå in i Utforskaren och ändra läs- och skrivrättigheterna för varje mapp. T ex kan du högerklicka på C: (eller vad din(a) hårddisk nu heter) och välja egenskaper. Klicka på fliken säkerhet. Här kan du nu ställa in alla rättigheterna för de olika kontona. Frågan är om man kan blockera skrivbordet...
Misstänker att alla loggar in med samma användarnamn och lösenord på datorerna? Skapar man ett användarkonto per användare, så får varje användare ett "eget" skrivbord, och en egen hemmakatalog.
262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25