webForumDet fria alternativet

Winxp till Win98??

8 svar · 283 visningar · startad av Dingtuna

DingtunaMedlem sedan sep. 20037 inlägg

Hello !! :P
Hjälper syrran med att fixa till en dator , där dom lagt in Xp. Men eftersom datorn inte är den nyaste så orkar den inte med Xp. Nu vill vi byta tillbaka till 98:an. Har formaterat Hd från startdisk.... Med format C: som vanligt ...... Allt funkar tills vi ska skriva in serie nummret till 98:an Då står det att det är fel nummer .... Har en orginal skiva med orginal nr ....... Skivan har funkat på andra datorer .... Måste man göra nå spec. för att få bort Xp ???

Vore tacksam för hjälp !!

:OO

Alpha IIMedlem sedan maj 20002 993 inlägg

Annars skulle du kunna stänga av alla visuals i XP.

Ta bort all skugga, animationer och stäng av themes så kommer det fungera mycket bättre! :)

depeoMedlem sedan juni 2003517 inlägg

Alpha II skrev:

Annars skulle du kunna stänga av alla visuals i XP.

Ta bort all skugga, animationer och stäng av themes så kommer det fungera mycket bättre! :)

Kolla så att tangentbordets alla knappar fungerar.
Kanske låter dumt, men det är det bästa jag har att komma med. :)

DingtunaMedlem sedan sep. 20037 inlägg

Glömde skriva att det är en Compaq dator ....... Kan dom ha lagt in nått som gör att man bara kan använda deras win 98???? Annars får man köpa lite mer minne så Xp funkar . !

RodanMedlem sedan juli 20021 523 inlägg

Men är det inte typ sån där licens mojs... där man bara kan installera win 98 på ett antal datorer eller nåt liknande

depeoMedlem sedan juni 2003517 inlägg

Rodan, nej. Hur ska Windowsskivan kunna veta hur många gånger den blivit installerad?

PoffeMedlem sedan apr. 20022 743 inlägg

Jag vill också byta från XP till 98 på en dator här hemma men mitt problem är att jag inte får igång installationen av 98 alls. Den säger att man ska starta från MS-DOS-promten men det går inte när man har XP igång.

Så mitt problem är att jag måste boota till DOS men har ingen diskettstation i datorn så jag kan inte använda startdisketter. Kan man göra en start-CD kanske? Hur gör man isåfall det? Eller går det att starta om datorn från kommandotolken i XP så att en startar med CD:n? CD:n är egentligen inte bootbar nämligen... Är inte så hajj på DOS så det kanske finns något sådant kommando typ "boot d" eller nått? :)

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Windows98-skivan är bootbar så du kan boota från den.

PoffeMedlem sedan apr. 20022 743 inlägg

SirPeter skrev:

Windows98-skivan är bootbar så du kan boota från den.

Nej den är inte det av någon anledning (ja, den är orginal) har testat i flera datorer men det går bara om man har startdisketter.

Har redigerar mitt förra meddelande lite.

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.86db40fa
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)