webForumDet fria alternativet

XP prof fryser vid uppstart

11 svar · 341 visningar · startad av Koggen

KoggenMedlem sedan juni 2002169 inlägg

Kärt ämne det här, jag vet. Jag har suttit i timmar och läst inlägg både här, på andra forum och supportsidor men utan att hitta någon lösning på problemen.

Jag är rätt säker på att det hela har med NortonAV 2003 att göra.

Detta händer:
Vid uppstart går allt som smort tills ikonen för NortonAV 2003 dyker upp i systray, den är då "disablad" - alltså överkryssad.

Det tar sen mellan 1.5 och 2 minuter innan maskinen vaknar till liv. Under denna tid fungerar ingenting, inte heller märks någon aktivitet förrän på slutet då HD:n jobbar intensivt och Norton går igång.
Efter Norton startar sen ZoneAlarm också och maskinen fungerar som den skall.

Jag har i msconfig kollat olika saker som laddas i autostart och kryssat av och på, men egentligen inte kommit någon vart alls.
Jag har givetvis även kört virusscanning och AD-AWARE, och allt är som det skall.

På Symantecs sida beskrivs problemet, och man påstår att en nerladdning av alla uppdateringarna skall lösa det, något som inte stämmer alls! Jag har gjort så men har fortfarande felet kvar.

Det lustiga är att jag aldrig hade detta problemet i min förra WinXP-installation!

Någon som känner igen sig och kan bringa ljus i frågan - jag blir vansinnig att vänta på uppstarten (särskilt nu när man allt oftare installerar och uppgraderar saker som kräver omstart).

Annoying to the max!!

Tack på förhand

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Är det inte så att ditt AV-program scannar ett antal filer i uppstarten då? Testa att stänga av den funktionen och se om det går bättre.

Bra tanke, men det görs ingen scanning vid uppstart. Inte heller hittar jag någon inställning att göra en sådan (finns tydligen inte för XP).

Datorn verkar helt död, alltså ingen aktivitet på HD alls, ända tills den kör igång NortonAV.

Jag misstänker at det är någon process som gör/försöker göra något vid uppstart. T ex gå ut på Internet.

Fler idéer?

JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg

Avinstallera ZoneAlarm. Gör om, gör rätt. Använd XPs inbyggda firewall.

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Varför skulle det vara rätt, Jymdis?

Hmm att använda XP:s enligt uppgift rätt undermåliga brandvägg låter inte som att göra rätt.

Hur som helst, så har jag redan försökt det som Jymdis föreslog, och det har inget med ZoneAlarm att göra. Felet är kvar även utan ZA. Avinstallerar jag däremot NAV så försvinner problemet.

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Använd inte NAV skulle jag ha sagt... Vill du lägga ut en mindre summa pengar på en AV skulle jag rekommendera NOD32, det är kanon. Finns även i en 30 dagars trial gratis. http://www.nod32.com

Som brandvägg kör jag Kerio och den är helt kalas, inga som helst problem och är superlätt att administrera. http://www.kerio.com

Nja att byta AV-program låter inte så tilltalande. Jag har bara gott att säga om Norton AV.

Det lustiga är ju som sagt att jag har kört detta tidigare i förra installationen, och då utan problem. Det måste gå att lösa..

JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg

Jag tycker ZoneAlarm (iaf pro versionen av det) orskar väldigt mycket problem hos diverse användare. Men det är en annan diskussion.
Enbart NAV fungerar hur bra som helst i XP och därför är det ju inte enbart NAV problemet uppstår pga, utan där måste vara nån faktor till - jag trodde denna kunde vara ZoneAlarm, vilket uppenbarligen var fel.

SteamMedlem sedan juli 2003169 inlägg

Jag tror själv att det inte har nåt med brandvägg att göra överhuvudtaget.

En kille som jag känner har haft liknande problem. Han kunde komma in till login skärmen där man väljer vilken användare som han ville logga in sig på. När han valde (vilket konto som helst) som är inlagt på win xp kunde han inte komma nånstans.
Där tog det stop direkt. Datorn var helt död. Muspilen funkade dock men allt annat var fruset.

Jag har testat att starta hans dator i felsäkert läge och stänga av allt onödigt vid uppsatrten och även stänga av tjänster som inte behösv men NÄ, det hjälpte heller inte.

Jag scannade sedan hans hårddisk och fick besked att flera kluster var skadade. Förmodligen nåt virus som har orsakat detta.

Försök att scanna din disk från prompten (på djupet) och se ifall det är nåt fel på HD:n annars kan det också vara nån hårdvara som ställer till detta. Testa med att dra ut kort du inte behöver för att starta OS:et eller helt enkelt byt plats på dem o se ifall det hjälper.

Någon skada på hårddisken har jag inte, den är helt ny. Det är faktiskt därför jag installerade om.

Jag skall prova lite saker som du föreslår Steam, men det är lite skumt att jag inte hade problemet i förra installationen. Det enda i konfigurationen som skiljer är ju HD:n.

Jag lämnar tråden öppen så att den som har något att tillföra kan "skriva av sig" :)
Jag kan ju rimligtvis inte vara ensam om detta (särskilt som felet finns beskrivet på Symantecs hemsida).

muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Saker kan ju vara defekta trots att de är helt nya. Prova att köra tillverkarens diagnostikprogramvara på den (för säkerhets skull).

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)