Fel inställning på sladden? SVHS istället för Composite? Om man kör SVHS på TV-in när det ska vara composite så blir det svartvitt vet jag :)
/Viktor
11 svar · 403 visningar · startad av aleborg
Jag har precis köpt en http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/sv_SE/-/SEK/El_DisplayProductInformation-Start;sid=R5swLe8SYB4wL9DyksHzzOw2yvZEfi23P3o=?ProductID=3rPD4QjoZB0AAAD4jTSMpn2X&CatalogCategoryID=FPzD4QjoC2oAAADwWwy5kZsO&filename=productpage_text%2Cproducttype_text%2Cprodtypes_vartypes_text
Har installerat Win XP Pro och alla drivrutiner, men när jag kör TV-ut är det bara svartvitt. Den är inställd på PAL-B och jag har testat att klona till TV:n och endast köra TV-utgången men det fortsätter att vara svartvitt. Nån som har en aning om vad som kan vara fel?
Fel inställning på sladden? SVHS istället för Composite? Om man kör SVHS på TV-in när det ska vara composite så blir det svartvitt vet jag :)
/Viktor
Samma sladd fungerar på stationära datorn utanproblem, finns inget val på den bärbara för composite/SVHS
Vad är det för sladd och hur är den kopplad?
SVHS kabel, från bärbara till videon, från videon till TV:n
Fungerar som sagt utan problem på Stationära datorn.
Får du färg med stationära datorn?
Om inte ska du ha en övergång från S-Video till Composite
mellan datorn och TV:n, och det bästa
att koppla med är Scartadapter för Composit o ljudkablar.
/Pele
Glömde.....
Den förra bilden var på skarven för S-Videosladden-Composit,
här kommer bilden på Scartadaptern.
Och då ska sladden från S-kablen via skarven in i det
gula uttaget, dom två andra är för ljud.
/Pele
Är det likadant i olika program ? (mediaplayer, powerdvd, eller vad du har)
Är du säker på att din video och TV klarar att ta emot s-video? Kör man kompositvideo skickas all information i samma signal medans crominans- (färg) och luminansinformationen (ljus) separeras om man kör s-video. Det är därför man får svartvit bild om man försöker skicka s-videosignaler till en TV som inte stödjer det.
Kan ju vara så att din laptop skickar s-videosignaler medans din stationära kör komposit (trots att det är en s-videokabel).
Jag har rätt kablar, en SVHS kabel och en RCA-kabel för ljudet, allt kopplat till en fin liten scart-skarv i videon.
Kopplar jag samma kablar till stationära(som kör SVHS) så har jag färg och fröjd, men på bärbara(som kör SVHS) så blir det svartvitt, och då menar jag även skrivbordet mm, inte bara filmen.
Tror att det blir att ringa Toshiba o klaga :(
aleborg skrev:
Jag har rätt kablar, en SVHS kabel och en RCA-kabel för ljudet, allt kopplat till en fin liten scart-skarv i videon.
Kopplar jag samma kablar till stationära(som kör SVHS) så har jag färg och fröjd, men på bärbara(som kör SVHS) så blir det svartvitt, och då menar jag även skrivbordet mm, inte bara filmen.
Tror att det blir att ringa Toshiba o klaga :(
Jo, men som muskot skrev kan det vara skillnad mellan
laptopen o stationära vilket kan rendera en svartvit bild med
den "lille".
Så då måste du ha även RCA-kabel till TV-ingången från
datorn.
Då använder du adaptern i min första bild vilket också
gör att du får införskaffa Scartadaptern i min andra bild.
Finns på Biltema så du klarar dig undan med ca 70:-
/Pele
Det verkar vara så att jag behöver en omvandlare till RCA, har för mig att jag har nån liggandes.
Tack för hjälpen!