NöffMedlem sedan nov. 2003569 inlägg
http://www.dustin.se/shopping/ProductDetail.asp?PID=5010052522
Hitta denna. Men hur kan windows 2003 server vara så billig?.
Men egentligen om man bara ska köra ASP.NET på den så kanske det räcker?, undrar hur många användare den klarar av. Nån som vet?. Duger den överhuvudtaget?. Och vad menas med "Client Access License för 5-användare"?
m_soderlundMedlem sedan sep. 20024 733 inlägg
Client Access License 5 anv: Operativsystemet kan enbart installeras på 5 datorer.
Negativt, om du frågar mig. :l
Men varför ska man installera den på mer än 5 datorer?, är det för om man vill klustra och greja?.
SirPeterMedlem sedan feb. 20018 958 inlägg
Det där är _enbart_ licenter för klienter. Dvs om du redan har en server med t ex. 25 klientlicenser och vill komplettera med fem licenser till.
m_soderlundMedlem sedan sep. 20024 733 inlägg
Till exempel. :)
Man kanske vill installera OS:et på fler än 5 datorer, och då tycker MS att man ska betala för det. :l
Om du inte ska installera operativsystemet på fler än 5 datorer så är det väl ok, annars inte.
Vilken otur, så jag kan inte köpa denna server och sen sätta upp en egen webplats?, utan det är bara 5 licenser på att om jag redan har en Windows server 2003 att jag får installera den på 5 datorer till. :( , jaja, men om jag vill köpa den absolut billigaste windows 2003 server som bara funkar mot webben, vad kostar den och vad heter den?. Och finns det andra servrar som är svinbilliga och som man kan köra asp.net på?.
Nej. Det är inte licenser för att installera serveroperativet på flera maskiner. Det är licenser för att ansluta fem klienter till servern utöver de som man redan har licens för.
Aha, men så man kan bara ha 5 surfare på webservern samtidigt eller?.
HakanSMedlem sedan dec. 2002503 inlägg
Du får nog snabbare svar på dina frågor om du ringer Dustin.
Nöff skrev:
Nej, du kan ha hur många som helst den vägen. Det är klientanslutningar det handlar om.
stoffe-2kMedlem sedan apr. 20007 795 inlägg
Client Access License = DVS. Du får ansluta yterligare fem klienter till server.
Ska du bara ha en webbserver ska du köpa den här:
http://www.microsoft.com/sverige/windowsserver2003/web/
renholmMedlem sedan apr. 20012 048 inlägg
Flyttas till Windows forumet.
Mvh
renholm
Microsoft®, Windows Server 2003 Web Edition
http://www.dataparadiset.com/Category.asp?KatID=76
var den billigaste jag hitta. 3710:- det var ju inte så farligt.
Många säger att microsofts produkter är så dyra ju.
aleborgMedlem sedan jan. 20012 962 inlägg
Mmm, men ska du köra hosting krävs SPLA
Ska du ha det för företaget eller utveckling är det OK
PeeerMedlem sedan mars 20025 362 inlägg
GladhMedlem sedan maj 20013 024 inlägg
Mmm, men ska du köra hosting krävs SPLA
Ska du ha det för företaget eller utveckling är det OK
Är du säker på det? Har hört att MS gjorde sin WebEdition bara för att man skulle kunna sänka priset och på det sättet konkurerar bättre med Linux.
Om det då istället krävs en annna licens så har man ju tappat vitsen med att sänka priset.
[redigerat]
Hmm verkar som det stämmer, det är nog så att en WebEdition endast får innehålla 1 website. Total meningslöst. MS har lyckats att misslycka igen :(
- M