P plelkes Medlem sedan mars 2002 823 inlägg Frågan 8 dec. 2003 14:38 #1 Hej hej,
jag vill formatera om min bärbara dator, och därefter ominstallera win98SE.
När jag i dos skriver format c:/ får jag följande mess på skärmen:
Enhet C används för tillfället av en annan process.
Formateringen kommer att avbrytas
Vad göra?
Jag har stängt alla program förutom explorer och dos-promt
SirPeter Medlem sedan feb. 2001 15 571 inlägg Du kan inte formatera disken med windows igång. För att göra det så måste du starta med en startdiskett eller liknande.
Peeer Medlem sedan mars 2002 5 907 inlägg Du kan inte ha windows igång när du ska formatera systemdisken. Starta om datorn med startdiskett i och formatera från dos (inte från dosprompten)!
/r attans vad snabb han är
P plelkes Medlem sedan mars 2002 823 inlägg
Peer skrev:
formatera från dos (inte från dosprompten)!
nehe? hur skall jag göra det då?
SirPeter skrev:
du starta med en startdiskett eller liknande
har tyvär ingen diskett enhet, hur gör jag då?
SirPeter Medlem sedan feb. 2001 15 571 inlägg Du kanske har en Recoveryskiva som följde med datorn. Sätt i den och starta från den så är det bara att följa infon på skärmen.
H HakanS Medlem sedan dec. 2002 529 inlägg Starta i dos-läge.
Har du kollat så du kan du boota från CD-skivan?
H HakanS Medlem sedan dec. 2002 529 inlägg Varför vill du formatera om hårddisken?
SirPeter skrev:
Du kanske har en Recoveryskiva som följde med datorn. Sätt i den och starta från den så är det bara att följa infon på skärmen.
Jo men den innehåller massor med krafs som jag inte vill installera.
Jag har en en start-diskett:
kan jag bränna det till en cd-skiva, och sedan starta min bärbara med hjälp av cd-skiva?
hu gör jag det i så fall exakt?
HakanS skrev:
Varför vill du formatera om hårddisken?
för att jag har massor med önödig krafs..
H HakanS Medlem sedan dec. 2002 529 inlägg Det är väl bara att ta bort onödiga filer och defragmentera hårddisken. Det behövs ingen formatering.
P plelkes Medlem sedan mars 2002 823 inlägg iof stämmer det ju...
Men nu gällde frågan ifall det går att ha en cd som "startdiskett"
Mc Fetto Medlem sedan nov. 2002 2 355 inlägg Du kan väl boota ifrån din windows skiva, gå in i bios och ändra vilken enhet som man bootar ifrån!
H HakanS Medlem sedan dec. 2002 529 inlägg Kan du boota från CD-läsaren så ska det väl fungera att lägga filerna från startdisketten på en CD. Prova och se.
Om det inte går att boota från CDn så lär du inte kunna installera Windows efter formateringen.
Kan du boota från CD-läsaren
Men hur får jag datorn att bota fr cd-skivan?
Mc Fetto Medlem sedan nov. 2002 2 355 inlägg starta om datorn, tryck F8 (tror ag det är) ett par gånger, då kommer du till bios, där finns det ngn funktion som du ändrar vilken enhet som gäller, tror den kan heta ngt liknande: bootsequence
Peeer Medlem sedan mars 2002 5 907 inlägg
plelkes skrev:
Peer skrev:
formatera från dos (inte från dosprompten)!
nehe? hur skall jag göra det då?
En dosprompt/kommandoprompt (det du försökte formatera ifrån) är inte samma sak som ms-dos (Det du ska dra igång istället för Windows när du ska formatera).
H HakanS Medlem sedan dec. 2002 529 inlägg Vilken tangent man ska trycka på för att komma in i BIOS varierar beroende på fabrikat. Kolla i handboken.
P plelkes Medlem sedan mars 2002 823 inlägg fattar fortfarande inte hur jag kommer åt ms -dos???
H HakanS Medlem sedan dec. 2002 529 inlägg Har du provat att boota från CD-skivan?
P plelkes Medlem sedan mars 2002 823 inlägg Nu är jag inne i
IBM BIOS Setup Utility
Är det rätt?
Vilket val skall göras här
Config
Date/Time
Pasword
Startup
Restart