webForumDet fria alternativet

Ta bort ur autostart

8 svar · 503 visningar · startad av crew

crewMedlem sedan juli 2003109 inlägg

Hej. Hur får jag bort program som autostartar, jag har hittat autostart men kan inte redigera i den, eller vet inte hur man gör.
Jag kör Win2000pro

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Gå in i Start > Kör... och skriv 'msconfig'. Du får upp ett fönster med tabben 'Autostart'. Där kan du plocka bort det.

K@llenMedlem sedan mars 20032 667 inlägg

SPiN skrev:

Gå in i Start > Kör... och skriv 'msconfig'. Du får upp ett fönster med tabben 'Autostart'. Där kan du plocka bort det.

Finns den möjligheten i WIN 2000? Har för mig att det enbart finns i WIN98 och ME. Men vad vet jag.

I annat fall kan du öppna "Redigerare för systemkonfiguation" genom att under kör skriva Sysedit.exe. Där kan du söka i config.sys efter rader som börjar med DEVICE eller DEVICEHIGH. De rader du inte längre vill ha tar du bort eller gör dem obrukbara genom att skriva REM först på raden. (det senare rekommenderas eftersom du kan återställa lättare)

Du kan också söka efter LOAD och LOADHIGH (LH). Du "avmarkerar" raderna på samma sätt som ovan (REM + mellanslag).

Jag gjorde så, men fick detta medelande då, hoppas det går att läsa vad det står.

untitled-1.jpg
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Finns den möjligheten i WIN 2000? Har för mig att det enbart finns i WIN98 och ME. Men vad vet jag.

Finns även i WinXP, men tydligen inte i 2000 vilket jag utgick från.

K@llenMedlem sedan mars 20032 667 inlägg

Re: Ta bort ur autostart

crew skrev:

jag har hittat autostart men kan inte redigera i den, eller vet inte hur man gör.
Jag kör Win2000pro

Det ska gå att rader genvägar till autostartande program direkt i autostart-katalogen med hjälp av utforskaren:

c:/windows/startmenyn/program/autostart

De olika användarnas startmenyer sparas i "Document and settings"

pettssonMedlem sedan jan. 20021 122 inlägg

Alltså C:\Documents and Settings\<användarnamn>\Start-meny\Program\Autostart, eventuellt översatt till engelska (verkar dock som om du har svensk version). Om programmet inte finns där kan man kolla registret. Kör regedit och gå till dessa nycklar

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\RunOnce
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\RunOnceEx

Tackar Pettson, ditt sätt funkade, så nu är jag glad och snabbare i starten.

tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg

Till nästa gång, eller för någon annan med samma problem, så har jag skrivit ett program med vars hjälp man enkelt kan ta bort saker från autostart:

"Autostart":
http://www.tydal.nu/se/programs/

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)