webForumDet fria alternativet

Explorer.exe dör direkt vid uppstart

Windowsur Windows

4 svar · 319 visningar · startad av sgtpepper

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg
Frågan#1

Hej,

Jag har ett litet (stort) problem, det hela började med att jag efter en omstart av min burk fick ett felmeddelande vid inloggning som sa att DLL-filen shlwapi.dll saknades.

Jag plockade ut disken och satte in i en annan burk och konstaterade att det stämde, DLL-filen fanns inte där den skulle (system32). Jag kopierade över filen från den andra burken (som är installerad med samma image som min) och stoppade in disken i min burk igen.

Nu kan jag logga in ok, men när Explorer.exe skall startas så dör den direkt, man hinner se taskbaren flimmra till snabbt för att sedan försvinna helt.

Jag kan via ctrl-alt-del->taskmanager köra igång program, men försöker jag starta explorer.exe eller control.exe (Kontrollpanelen) så dör dessa direkt.

Jag har sökt i newsgrupper och på Windows KB men kan inte hitta någon lösning, är det någon som känner igen problemet och har några tips?

Just nu kopierar jag datat från hårddisken och förbereder att ominstallera imagen om jag inte hittar någon lösning, men det är så jävla surt att sitta och installera och dona en hel arbetsdag.

Hilfe bitte! :)

Medlem sedan juni 20022 599 inlägg

http://support.microsoft.com/?kbid=256194

En annan lösning som jag själv reflexmässigt hade provat är att smälla in senaste service packen (och/eller internet explorer) en gång till och hålla tummarna.

Hmm, så orsaken var antagligen att den shlwapi.dll som jag kopierade över inte var av exakt rätt version/datum...

Tack för länken, fattar inte varför jag inte kunde hitta den när jag sökte. Jag orkade inte pilla mer med problemet så jag ominstallerade en image jag hade liggande, men nu vet jag hur och varför det blev som det blev :)

Medlem sedan juni 20022 599 inlägg

sgtpepper skrev:

Tack för länken, fattar inte varför jag inte kunde hitta den när jag sökte.

Du kanske gjorde misstaget att använda MS egna sökfunktioner? MS själva rekommenderar inget annat än Google.

niko skrev:

sgtpepper skrev:

Tack för länken, fattar inte varför jag inte kunde hitta den när jag sökte.

Du kanske gjorde misstaget att använda MS egna sökfunktioner? MS själva rekommenderar inget annat än Google.

Jo, jag använda MS KB sökfunktion, fast även Google. Nåväl, nu har jag miljön uppe och snurrar hursomhelst :).

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.25f56b17
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)