webForumDet fria alternativet

Dubbelt upp i Autostart?

9 svar · 329 visningar · startad av bigsky

bigskyMedlem sedan maj 2002821 inlägg

Om jag lägger till en genväg i mappen autostart och sedan kollar i tex msconfig, då ser man att den aktuella genvägen lagts till två gånger varvid programmet startar två gånger vid varje start av Windows. Hur får jag bort detta? Om man kollar i registret ser man att genvägen läggs till, bara under HKEY_LOCAL_MACHINE...\Run. Om det nu bara finns där och inte under HKEY_CURRENT_USER...\Run varför läggs då värdet till två gånger?

nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg

Förstår egentligen inte riktigt vad autostartmappen har med registret att göra? Men du borde kanske även titta i (den mindre kända) nyckeln:

HKEY_USERS\.DEFAULT\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run

Nix, där fanns det inget som kan ha med mitt problem att göra.

OK. Fast jag förstår nog inte egentligen frågan .. Du lägger till en genväg i mappen "autostart" och när du sen tittar i msconfig så ligger plötsligt samma sökväg i registret under HKEY_LOCAL_MACHINE...\Run. Hur kommer den från mappen till registret? Är det nån ny XP-feature? Och om den finns både i registret och autostart - varför tar du inte då bara ta bort den ena? Du ser ju båda på den bakre fliken i msconfig (som du själv skriver).

Som sagt, kan du förklara .. förtydliga?

Tex, jag kopierar in en genväg till Explorer i mappen Autostart. Sedan tittar jag under fliken Autostart i msconfig och ser följande:

http://member.webforum.nu/3589/screen.gif

Fel av mig förut, jag ser inget relaterat till genvägen någonstans i registret.

Så här ser det ut i registret.

HKEY_CURRENT_USER...\Run:

http://member.webforum.nu/3589/currentuser.gif

HKEY_LOCAL_MACHINE...\Run:

http://member.webforum.nu/3589/localmachine.gif

OK. Fast då hade det ju varit intressant om du dragit ut kolumnen med sökvägen så man kunde se vad vad "Common Startup" refererade till. Men om du kör XP (svensk) så borde du väl använda dig av någon av de här mapparna:

c:\Documents and Settings\All Users\Start-Meny\Program\Autostart (starta för alla)

c:\Documents and Settings\<en viss användare>\Start-Meny\Program\Autostart (enbart påloggad användare)

Det är dessa mappar som "Autostart" i startmenyn refererar till.

D:\WINDOWS\explorer.exe är det. Det står bara Common Startup, varken mer eller mindre.

Autostart-mappen är:

D:\Documents and Settings\All Users\Start-meny\Program\Autostart

Nu använder jag själv inte XP så ofta men hos mig så motsvarar "Common Startup" c:\Documents and Settings\All Users\Start-Meny\Program\Autostart. Dvs mappen för program som startas för alla användare.

Så frågan blir: Hur gör du rent fysiskt när du säger att du "Lägger till en genväg i mappen autostart"? Om du lägger den i endera av mapparna (se ovan) så kan den väl inte dyka upp i båda .. ? Det gör den inte hos mig iaf.

Jag bara kopierar in den i D:\Documents and Settings\All Users\Start-meny\Program\Autostart med Ctrl + C. Genvägen finns naturligtvis bara i den mappen dit jag kopierat den. Jag är en ganska van datanvändare men just nu fattar jag inget.

men just nu fattar jag inget.

Inte jag heller, och jag kan bara ge dig det totalt meningslösa svaret att "så funkar det inte hos mig" ..?

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.86db40fa
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)