webForumDet fria alternativet

1.66 Mb disketter under Windows XP?

Windowsur Windows

8 svar · 301 visningar · startad av nitro2k01

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg
Frågan#1

Jag ska kanske uppgradera till Windows XP, men har upptäckt ett problem hos en kompis. Högdensitetsdisketter (1.66/1.72Mb) fungerar inte... Finns det något sätt att få Windows XP att läsa från sådana disketter?

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Vad är det du skall ha såna disketter till egentligen?
Kanske finns det någon annan lösning med tanke på att diskettstationer snart är helt borta på nya maskiner.

Jag använder det för att ta med filer hem från min skola(Har inte bredband hemma...). Då kan 300 kbyte göra en viss skillnad. Jag vet att det någonstans finns drivrutiner som gör att dessa disketter fungerar under window NT-kloner, men jag kan inte hitta dem...

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Det finns rätt billiga minnen som kopplas till USb-porten. Snabbare och säkrare än disketter.

Jag har redan ett USB-minne, men det gick sönder och det gick inte på garantin eftersom det inte var fabrikationsfel, och nu har jag inte råd att köpa ett nytt. :(

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Om det kan vara ett alternativ för dig så skule du kunna använda dig av ett litet fildelningsprogram som heter HJ-Split för att kunna få med dig mer än vad som ryms på en vanlig diskett. Det är ett gratisprogram som inte behöver installeras i någon dator och det får plats på en av de disketter som du använder då det enbart är ca. 200kb stort.

Medlem sedan maj 20021 028 inlägg

ett annat alternativ är att köpa ett väldigt litet usb-minne. 16mb kanske räcker, och de är väldigt billiga.

jag såg en annons nånstans, där man beställde ett nummer av nån datortidning och då fick man ett usb-minne med "på köpet". hela grejen kostade nog inte mer än 35kr... ;)

annars är hjsplit som sirpeter tipsar om väldigt praktiskt. jag använde det för många många år sen för att få plats med filer från skolan. nu har jag inte haft diskettenhet i datorn på över ett år....

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg

yaz skrev:

ett annat alternativ är att köpa ett väldigt litet usb-minne. 16mb kanske räcker, och de är väldigt billiga.

jag såg en annons nånstans, där man beställde ett nummer av nån datortidning och då fick man ett usb-minne med "på köpet". hela grejen kostade nog inte mer än 35kr... ;)

Komputer heter tidningen...

Angående HJ-split... Jag ZIP:par eller RAR:ar filerna och får då detta på köpet, vad jag menar är att 300 kB per diskett blir 3 meg på 10 disketter...
Jag kanske ska ta och köpa ett USB-minne, men jag har hittat en bättre lösning för stunden, jag acinstallerade helt enkelt Windows XP och installerade 98 igen. Inte mest på grund av detta utan för att min dator inte pallade(Och för en drös andra anledningar, om någon är intresserad kan jag göra i ordning en lista :) ).
Anledningen till att jag startade denna tråd var för att jag någonstans sett att det finns drivisar som gör att 2000/XP kan läsa sådana disketter och jag undrade om någon annan kände till dem.
Men som sagt XP finns inte längre på min dator så problemet är väl löst för stunden...

139 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.b746b907
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)