webForumDet fria alternativet

Problem med hemnätverk

4 svar · 284 visningar · startad av margar-0

margar-0Medlem sedan nov. 200362 inlägg

Jag har som sagt problem med mitt hemnätverk. Jag har två datorer en laptop och en stationär, bägge med XP Pro. Jag använder mig av en
cross-over kabel. Från min stationära kommer jag lätt åt den bärbara datorns filer, men tvärtom måste jag ange lösenord som jag inte ens har. Hur ska jag göra för att komma åt den datorn? Jag har nämligen skrivaren installerad på den stationära burken och vill kunna skriva ut från laptopen.

Jag har inte angett någonstans att jag ska använda mig av något lösenord alls på någon av de två datorerna, därför tycker jag att det är konstigt att jag ska behöva ange ett lösenord på bara ena datorn.

Visa gärna stegvis hur man ska gå tillväga! :-)

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Du behöver ett konto i varje dator, helst samma användarnamn och lösenord så slipper du både inloggningen och du kommer åt den andra datorns filer åt båda hållen.

Välkommen till webForum

Hur skapar jag ett konto i varje dator? Är kass på sådant här.

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Titta vad du har för konto i den bärbara.
Gå till den stationära och skapa ett likadant konto i den med samma lösenord. Ja du bör ha lösenord på båda datorerna, speciellt om du har kontakt med Internet från dem.
Konton skapar du antingen via Kontrollpanelen - Användarkonton eller via Datorhanteringen men det låter som om du skall göra det via Kontrollpanelen om du inte är så kunnig. ;)
Det kan iofs även vara så att du har igång XP:s inbyggda brandvägg i din stationära dator men inte i den bärbara.
Du stänger av brandväggen genom att välja Egenskaper på nätverkskortet och fliken Avancerat.

Ok ska testa när jag kommer hem. Jag återkommer ifall jag inte får det att fungera.

Tack för tipsen!

137 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.0e50b1ef
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)