webForumDet fria alternativet

Partitionera XP-disk

6 svar · 322 visningar · startad av jockeb

jockebMedlem sedan feb. 2001113 inlägg

Hade tänkt att partitionera min nya 120GB hårdisk så att operativet och alla programmen ligger på en partition och all annan skit på en annan. Läste dock i en DMZ-tidning för inte så längesen hur mycket diskutrymme XP eller kanske NTFS "snodde".

Det stod bl.a att 12,5% reserverades för systemfiler och att man skulle reservera ca 1 GB för växlingsfil,sovläge mm. Sedan sa dom också att man helst inte skulle fylla en NTFS disk till mer än 80% eftersom detta kunde leda till onödig filfragmentering.

Hur ska jag egentligen formatera disken? Ska jag göra partitionen med operativ/program ca 16 GB större för att få plats med systemfiler/växlingsfil eller ska jag bara skita i det? Några andra tips kanske?

NickemannenMedlem sedan aug. 20003 524 inlägg

Om du inte installerar spel på c:\ så är det lagom med en ca 10-12 Gb :)

Jag skrev:

Hur ska jag egentligen formatera disken?

Ska naturligtvis vara partitionera och inte formatera :OO

Mr. N.Medlem sedan sep. 20023 794 inlägg

Jag har lagt XP på en ensam partition på 10 GB, resten av disken är partitionerad åt program och spel.

kan det inte vara bra att ha os och program på samma då med tanke på att dom kan vara rätt "sammanlänkade" med varandra?

Mr. N.Medlem sedan sep. 20023 794 inlägg

Om man har dem separat kan man formatera OS-partitionen och göra en fräsch installation när man vill utan att behöva bry sig om att göra backup på allting man vill ha kvar som ligger utspritt i programmapparna, dessutom funkar ju vissa av programmen fortfarande efter ominstallationen även om större delen behöver ominstalleras.

Gillar ändå inte att ha en massa "skit" (oanvändbara program)kvar efter en ominstallation av OSet. Lika bra att rensa upp när man ändå håller på tycker jag...

Genererad på 374 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb