Hej!
Sedan förra veckan har min dator varit seg. Jag kikade in i Aktivtetshanteraren och såg då att processen System konstant ligger på 99%.
Kan det vara orsaken till att datorn är seg, och vad gör jag åt det??
Hjälp!
//Christian
13 svar · 365 visningar · startad av ccg98001
Hej!
Sedan förra veckan har min dator varit seg. Jag kikade in i Aktivtetshanteraren och såg då att processen System konstant ligger på 99%.
Hjälp!
//Christian
Kolla vilket program som tar CPU-kraft?
Kolla vilket program som tar CPU-kraft?
Hur gör jag det? Under fliken program visas inga program...
//Christian
Kolla under fliken "Processes" (vet inte vad den heter i svenska Win) och klicka på CPU så kommer alla program som körs sorteras efter hur mycket processortid de använder.
Re: System process = 99% alltid
ccg98001 skrev:
Nej det kan det inte. Processen system, eller egentligen "Systemets Vänteprocess" eller något i den stilen (Sitter fortfarande med 98SE), visar hur mycket tid processorn spenderar på ingenting. Denna process innehåller helt enkelt en ändlös loop. (Eller tekniskt sett så utför den en processorkod som heter HLT för att spara ström, men det är ingen egentlig skillnad.)
Läste visst första inlägget slarvigt. Dock är väl System och System Idle Process inte samma sak?
Nej det kan det inte. Processen system, eller egentligen "Systemets Vänteprocess" eller något i den stilen (Sitter fortfarande med 98SE), visar hur mycket tid processorn spenderar på ingenting. Denna process innehåller helt enkelt en ändlös loop. (Eller tekniskt sett så utför den en processorkod som heter HLT för att spara ström, men det är ingen egentlig skillnad.)
Är du verkligen säker på detta? Jag har nämnligen en process som heter System och en annan som heter Systemets Vänteprocess...
På min andra dator har jag samma processer, men då är det inga 99% på System... utan kanske 1-2%
Tack iallafall!
//Christian
Nej, det är inte samma sak. Det finns en process 'System' och en process 'Systemets vänteprocess'. Det är 'Systemets vänteprocess' som är idlaren, 'System' ska inte ta upp 99% av CPU-kraften - vilket däremot 'Systemets vänteprocess' brukar göra.
muskot skrev:
Kolla under fliken "Processes" (vet inte vad den heter i svenska Win) och klicka på CPU så kommer alla program som körs sorteras efter hur mycket processortid de använder.
Japp... och där står det System 99% och System Vänteprocess 0%
//Christian
SPiN skrev:
Nej, det är inte samma sak. Det finns en process 'System' och en process 'Systemets vänteprocess'. Det är 'Systemets vänteprocess' som är idlaren, 'System' ska inte ta upp 99% av CPU-kraften - vilket däremot 'Systemets vänteprocess' brukar göra.
Ok.. det var det jag misstänkte... Vet du vad detta kan bero på??
//Christian
Ja, jag såg att du skrivit det i ditt första inlägg. Läste lite slarvigt.
Något verkar i alla fall vara fel, i brist på bättre idéer kan du ju prova att söka igenom datorn efter virus och spyware.
muskot skrev:
Något verkar i alla fall vara fel, i brist på bättre idéer kan du ju prova att söka igenom datorn efter virus och spyware.
Jag har sökt igenom med Norton Antivirus... senaste uppdateringarna... kan jag ändå ha missat något?
//Christian
Testa att söka igenom med AdAware också, det är värt ett försök.
SPiN skrev:
Testa att söka igenom med AdAware också, det är värt ett försök.
Hmm... det löste inte problemet, men jag lyckas dock rensa bort 122 igenkända filer... så jag är lite glad.. =) Tack!
//Christian