webForumDet fria alternativet

Windows som spökar?

16 svar · 346 visningar · startad av Melea

MeleaMedlem sedan juli 20032 667 inlägg

Hej igen!

Har ett litet skumt fel med min C:\ där Windows XP ligger. Det är nämligen så att om jag högerklickar på alla filer (även dolda) och kollar hur stor plats de tar går de upp till 4gb. När jag sen högerklickar på C: och checkar hur mycket som är taget så står det att jag har 200 mb ledigt (partitionen är 5.8 gb stor).
Det är alltså 1.6gb som bara gått upp i rök? :OO

Någon som stött på samma sak?

Mvh

PeeerMedlem sedan mars 20025 362 inlägg
Fredde MannenMedlem sedan nov. 20013 498 inlägg

Har du tidigare haft något annat OS installerat som ex. Linux?

Om du har Fdisk eller något liknande program, kolla hur Hårddiskens utrymme är fördelat, om det finns någon partion som ex. Windows inte känner av eller liknande!!!

Tack Peeer, då vet man det :bire

Efter många om och men har jag ominstallerat datorn, men när jag kollade storleken på C: genom att högerklicka på alla filer uppnår den till 1.44 gb, om jag däremot högerklickar direkt på C: så uppnår den 2.0 gb. Fortfarande något som tar utrymme utan att jag bett om det :OO

Förslag, någon?

Mvh

skaletMedlem sedan nov. 200326 inlägg

Har du någonsin kört någon *nix baserat system på din dator som typ Linux? Om du har gjort så kan du behöva rensa din hårddisk på samtliga typer av partioner, detta gör du lättast genom att skapa en startdiskett och köra fdisk för DOS där du kan se alla typer av partioner som inte Windows installation kan känna av fall man partionerar direkt i den installationen. Där kan ditt problem ligga.

Annars ser jag det väldigt mysko att din dator suger upp utrymme som den inte ska suga upp.

nikoMedlem sedan juni 20022 415 inlägg

Melea skrev:

genom att högerklicka på alla filer uppnår den till 1.44 gb, om jag däremot högerklickar direkt på C: så uppnår den 2.0 gb.

Vad står det under Size on disk (Storlek på disk) när du använder den första metoden?

skalet: har inte haft linux eller liknande, och nu när jag ominstallerade datorn tog jag bort alla partitioner med fdisk och skapade om dom med samma storlek som innan, fortfaranade bugg :(

niko: 150 mb mindre än "storlek".

niko: 150 mb mindre än "storlek".

OK. Så Size on disk ger 1.85 GB, vilket trots allt är betydligt mer än 1.44? Då blir nästa fråga: Visar du dolda filer i Windows så att du inte eventuellt missar nåt vid högerklickningsmetoden?

Ja, visar dolda filer.
Size on disk ger 150 mb mindre än Size.
Alltså 1.3 gb.

Size on disk ger 150 mb mindre än Size.

Det låter skumt. Att Size on disk är mindre än Size tyder ju på att (delar av) partitionen är komprimerad och isåf borde du se den siffran även när du högerklickar på C: (antar jag). Har du nån skärmdump över hur dialogrutorna ser ut?

Ja, väldigt skumt :D

Såhär ser det iallafall ut.

Mvh

gaga.jpg

Fast nu stämmer det ju inte riktigt .. Tidigare sa du att Size var 1.4 och Size on disk 1.3? På bilden är ju båda värden väldigt nära de 2G du säger att du ser under diskegenskaperna.

Varför Size on disk är lite mindre vet jag som sagt inte. Om det inte är så att du har några mappar på partitionen som är komprimerade ..?

Har installerat några program, thats it :)

Men fortfarande samma skillnad om jag högerklickar direkt på C: och om jag högerklickar på alla mappar / filer på C:

Bara att jag fyllt disken lite mer.

gaga2.jpg

Isåf har jag nog ingen bra förklaring (förutom de som getts tidigare). Hos mig (Win2k/NTFS/20GB) så stämmer "Använt utrymme" bra överens med "Storlek på disk" som i sin tur är större än "Storlek".

Vet inte om XP har nåt speciellt för sig?

PsyDoniaMedlem sedan maj 2003935 inlägg

alla filer på datan är 2gi och hård disken är på 6 gig och det står under c: att det används 3 gig eller har jag miss upp fattat något.

Jag tror att det är så att när du markerar alla filer så ser windows storleken på dom och missar att själva katalogerna tar upp plats.
men när du hö clickar på c: så får den med det. där av skillnaden.´
Tror det är så.

Tror inte det har med saken att göra eftersom storleken ligger på några kbits/mapp.

Genererad på 383 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb