webForumDet fria alternativet

Datorn rebootar utan anledning

23 svar · 594 visningar · startad av Peeer

PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg

Nu behöver jag lite hjälp.
Jag sitter här och surfar runt när datorn helt utan förvarning startar om sig själv. När jag kommer in i windows igen får jag ingen kontakt med Internet (kan pinga routern, samt jag kan surfa via routern med andra datorer), efter en omstart kan jag surfa även härifrån. Vad sjutton kan det vara för fel? Det har hänt en gång tidigare, men då uppstog det när jag skulle logga ut från mitt konto och in på en annans konto.

Har kollat i loggboken, men det enda som står där är att NTP-klienten inte kunde kontakta någon tidsserver efter omstart (Fick ju ingen kontakt utåt, så det är kanske inte så konstigt). Har verkligen ingen aning om vad som kan strula.

*WinXP
*Inga program installerade de senaste 10 dygnen

PatrikBMedlem sedan mars 20002 836 inlägg

Virus?

Prova att köra en "System Recovery" och välj ett datum före det sista installerades.

cya,
/PatrikB

oelbalMedlem sedan jan. 20014 973 inlägg

Inga drivrutiner som jävlas?

Annars kan det ju vara hårdvarurelaterat också, kassa minnen eller rutten nätdel är ju favoritorsaker. Nätverkskortet kanske spökar?

Har just scannat datorn och inga virus påträffades. Återställning hjälper nog tyvärr inte heller. Återställning har jag också provat. Vet inte om det hjälper (felet uppstår ju inte precis ofta.. totalt 2 gånger med ca 1 månads mellanrum).

Drivrutinerna är jag också tveksam på. De har fungerat utmärkt fram tills nu isf. Det börjar lukta hårdvarufel ja, gäller bara att komma fram till vad det är som fular sig. Är svårt att felsöka när felet uppstår såpass sällan.

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Troligtvis startar din dator om istället för att ge dig en bluescreen så du kan nog följa tipsen i den här tråden förmodar jag.

Tyvärr inte det heller. Den senaste minidumpen är ifrån september i år. (ja, den är inställd på att logga minidumparna.)
Tack ändå :)

MeleaMedlem sedan juli 20033 147 inlägg

Så det blir ingen skillnad om du ominstallerar datorn?

Nja, det vet jag inte. Känns som det är väldigt mycket jobb för ett fel som uppstår såpass väldigt sällan. Jag får väl vara noga med att spara mina arbeten ofta samt skärpa mig på backupfronten, så att jag inte förlorar så mycket när (om det sker igen) den rebootar. Ingen större fara. :)

Kan mycket väl ha med grafikkortet att göra annars, har du kollat så det är kompatibelt med ditt moderkort?

JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg

Jag tror datorn blir för varm.

muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Vad är det för moderkort?

Moderkortet är ett Gigabyte GA-8STXCFS (finns inte på deras hemsida, och ger ca 5 träffar på google :OO). Det är en OEM-burk från Fujitsu (Scaleo 600).

Okej, men det är ett relativt nytt kort?

I brist på andra idéer kan man ju alltid köra diagnostik (typ Memtest86) och/eller prova att plocka ur all icke nödvändig hårdvara i burken. Det senare är ju dock lite småjobbigt om felet uppstår sällan och slumpmässigt.

Melea > Då det är en sk. Hempc som ~500 andra har, utgår jag från att de är kompatibla med varandra (annars borde de ha fått ett par klagomål vid det här laget).

Jymdis > Kanske, men jag tycker det borde hända oftare då (och framför allt när jag ex. spelar mm.)

muskot > ca 1 år. Ska prova memtest senare. Återkommer.

Oj, trodde det var nyinköpt :OO

skaletMedlem sedan nov. 200328 inlägg

Jag ser att ingen lösning på ditt problem har framkommit och därför tänkte jag göra ett försök att hjälpa dig med ditt problem.

För det första så undrar jag vilken CPU du kör och hur kraftig sådan i GHz, för om du kör AMD så kan ditt problem vara att CPUn blir överhettad och därför startar datorn om automatiskt. Detta förutsätter givetvis att du är ett skydd mot överhettning på moderkortet, men om din dator är relativt ny så bör det finnas som standard.

Om det inte är så att din CPU blir för varm så kan det vara så att du har råkat ut för Welchia, ett virus som generar ett problem i svchost.exe så det slår ifrån. Och när det programmet slår ifrån så måste datorn reboota och det gör den automatiskt, utan att du kan göra något åt det. Ett skydd mot detta finns på följande länk som du kan installera:

http://www.pchell.com/virus/welchia.shtml

Om ditt problem kvarstår så låt mig få vetskap om det så kan vi titta vidare på det fall du inte löser det på egen hand. Finns även att kontakta som nicket skalman på ced.se.eu.dal.net (IRC).

Gigabyte GA-8STXCFS = SiS 645DX = P4

Precis som muskot säger så är det en P4 (2.0GHz).
När datorn har hängt sig så har den i princip varit i idle, och fläkten har snurrat på som vanligt. Är tveksam på att det är värme som strular. Virus tror jag inte heller det är (Norton hittar som sagt inget, och har inget annat som tyder på det heller). Ska göra minnestestet senare idag, och återkommer med resultat. Börjar misstänka att det var ett tillfälligt spänningsfall helt enkelt (känns som den mest logiska förklaringen, undrar varför jag inte tänkte på det tidigare). :)

Efter att ha låtit memtest köra igenom sitt standardtest 4 gånger (~40min) och fortfarande inte ha hittat ett enda fel avbröt jag programmet. Är nu hyfsat säker (i alla fall tror jag det) på att omstarten berodde på spänningsbortfall. Anser att det får vara den slutgiltiga förklaringen (tills ni ev. kommer på något annat).

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)