jag kör windows xp och win 98 på samma dator och det är inga problem. det går att köra xp på fat 32 också.
men jag har för mig att när du installerar så skall du installera det win 98 först och sen xp.
9 svar · 518 visningar · startad av Kristianstad
Hej!
Jag har Windows XP, men jag är i behov av att en gång i månaden använda Windows 98 på samma dator.
Jag antar att detta är en vanlig fråga och har därför sökt i forumet, hittar inget och frågar därför här.
Kan jag ha två operativsystem på samma dator? Hur går det till? Kan det inte bli problem eftersom Windows 98 har FAT32?
Tack på förhand!
jag kör windows xp och win 98 på samma dator och det är inga problem. det går att köra xp på fat 32 också.
men jag har för mig att när du installerar så skall du installera det win 98 först och sen xp.
Eller så tar du hem XFdisk och skapar varsin partition gärna med en som sedan är gemensam för alla op.
Mm, Partion Magic är också att rekommendera om du ska partionera upp hårdisken.
Tack för svaren!
Kvittar det vilken ordning jag lägger in operativsystemen?
Kan man göra så att Windows XP startas som default och endast att Windows 98 startar vid en viss knapptryckning.
Det blir betydligt enklare om du lägger in 98 först och sedan XP.
Vet inte riktigt om det går med "en viss knapptryckning" men om du har två st OP på din dator får du upp en meny under uppstarten där du får välja det ena eller det andra.
Mvh
Hej!
Om man nu redan har installerat windows XP och sent kommer på att det gamla windows 98 går bara inte att vara utan. Hur gör man då?
Har fixat en bokstav F: att installera 98 under men XP låter mig inte då jag tydligen måste ha en startdiskett för Windows 98 och saknar naturligtvis diskettstation . Tror jag behöver en DOS promt? För att skriva typ D:install.exe eller?
Ber om ursäkt för mitt dataspråk.
Med vänliga hälsningar
Lars-Erik
Jovisst!
Jag har läst http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;sv;306559 och 217210 men, ... Där står naturligtvis hur man gör, det är bara att installera windows 98 först och XP sedan. De ska installeras på olika volymer osv.
Måste jag avinstallera XP? Finns också som artikel.
Jag tycker mig känna att det ändå finns ett problem, MS-DOS! Utan att starta XP tror jag att man ska starta MS-DOS för att installera 98. Finns väl inget DOS program under XP?
Det kanske är en DOS-CD som kan användas för att starta windows 98, en BOOT-bar CD typ "start CD windows 98" eller??
Med vänliga hälsningar
Boota på Windows 98-skivan och välj att starta maskinen i DOS med stöd för CD.