Kan någon hjälpa mig jag får inte igång homedirectory for users
Jag har försökt både med active directory samt ett script som jag gjort själv. Men jag får inte igång det. i active directory så säger den bara att den ej kunde skapa mappen.
Så min fråga är vart ska man skapa hemkatalogen.
C: har jag inte tillräkligt med utrymme så att jag kan ha hemkatalogen utan det måste vara i d:
så hur gör jag det
Sedan undrar jag
det finns hundra olika alternativ man kan skriva när man ska homedirectory länkningen
//server/share/dir1/dir2/%username%
eller
//server/share/%homeshare%
Microsofts hemsida suger verkligen eller har ni en lättförstålig site. Samt har ni en fungerande script fil. så jag kan få igång det
Har även tittat lite på ADSI men hur får man igång det?
PLZ help a NOOB :l
win 2003 script till logon
8 svar · 283 visningar · startad av ogge
\\server\share\%UserName%
Såvida det är rätt sökväg och korrekta rättigheter där vill säga men det utgår jag från att du har kollat.
Flyttas från Windows.
win2003
Alltså det jag inte blir klok på som jag funderar på är //server/share/%username%
om vi säger att min sökväg ser ut som så där jag vill ha hemkontot
d:/Homedirs/user
ska jag då skriva
//hq.netbios/Homedirs/%username% " hq.netbios " är domänen.
Jag har testat att göra detta men jag får att han inte kunde skapa mappen. då antar jag att man måste lägga mappningen där standardlänkningen är. på d: har jag "sysvol" Det är ju där man ska lägga scripten osv. men får inte till det. det enda jag kan tänka mig som jag har gjort fel är rättigheterna.
Vilka rättigheter ska man då sätta på mapparna för att de ska bli rätt rättigheter.
tack på förhand
mvh lilleogge
1. det har inget med / eller \ att göra. spelar ingen roll.
däremot så får ja inte de att fungera....
nån som har nån bra idee eller som kan förklara så en 2åring förstår :e
mvh Örjan
ogge skrev:
1. det har inget med / eller \ att göra. spelar ingen roll.
Om du vill få det att fungera så spelar det roll jo.
Använder du / så kan du hålla på tills du blir blå utan att det kan fungera.
Kolla över rättigheterna i de mappar som det gäller och använd "\".
nått som jag ej fått svar på är spelar det någon roll på vilken disk jag skapar mappen för detta ärende?
mvh Örjan
Nej det spelar ingen roll så länge du har korrekta rättigheter där du skapar det.