EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg Apples iTunes är inkompatibel med Adaptecs DirectCD. DirectCD formaterar cd-rw skivor och har skeppats med Dells datorer under flera år. Troligen under hela tiden företaget har skeppat datorere med cd-rw.
Datorn fryser vid omstart efter installationen och det är en rätt svår process att komma förbi.
Det tips på respektive forum jag har hittat har hittils inte lett till några framsteg.
Tipsen har bestått i att koppla bort cd-rw enheten, antingen via BIOS eller rent fysiskt dra ut kontakten.
Det har fungerat för vissa användare, dock inte för min klient. Andra användare har sagt att dom har startat om datorn i "senast fungerande konfiguration" i upp till åtta gånger innan det momentet fungerade.
Jag har inte haft möjlighet att testa det så många gånger.
Fråga:
Jag har köpt en ny hårddisk till datorn, Dell Windows 2000. Hur formaterar och installerar jag Windows på den disken utan att ha tillgång till ett fungerande OS på själva disken!?
Det fungerar att starta från cd... men disken har ingen bokstav! Kan jag tilldela en disk en annan bokstav i en annan dator!?
Jag undrar också hur man ska bygla disken. Nu skrivade jag in den i datorn som den ko från fabriken. Bygeln sitter på andra raden av pinnar. Är det rätt eller fel att ha det så!?
I BIOS fattar datorn att det är en HD, den skriver rätt namn, rätt storlek osv.
muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg Du har inte provat detta:
http://arstechnica.com/wankerdesk/03q2/i-tunes-1.html skrev:
Apple is aware of the problem, and in most cases it can be solved by a boot into Safe Mode and an uninstall, but that's a solution to problem that shouldn't exist.
Bygeln på hårddisken ställer du in beroende om den ska vara master, slave eller cable select (ibland är alternativen slave, master with slave present och single or master). Det brukar finnas en liten lapp på disken som visar hur bygeln ska sitta för respektive inställning. Sedan är det bara att starta med en CD, partionera, formatera och installera.
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg 1. Safe Mode var bland det första jag testade - datorn startar ej i Felsäkert läge.
2. Kollade *väldigt* noga på klisteretiketten... Men jag fattade inte vad där stod! Jag menar, jag vill att disken ska fungera... Men jag vet itne hur det ska vara!
Kan man ha två master diskar? En primary och en secundary?
Om byglingen inte ska vara den samma, då måste den vara olika... Kan man specificera det där lite!
Båda diskarna är byglade så här:
[ ][x][ ][ ]
[ ][x][ ][ ]
muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg Det finns ingen standard gällande byglingar, så din illustration hjälper tyvärr inte alls.
Ett standardmoderkort har två IDE-kanaler (primary och secundary) och varje kanal kan i sin tur ha två enheter (master och slave). Systemdiskar (som verkar vara vad du försöker installera) brukar man sätta som primary master.
Om diskarna sitter på samma kanal kan de vara likadant byglande endast om bygeln sitter på cable select. Vid cable select är enheten längst ut på kabeln master och den andre är således slave.
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg Ah!
Cable select förklarar förkortningen CS som står angivet...!
Om det du skriver stämmer så tror jag faktiskt att jag har gjort är rätt... men att tro är att icke veta!