webForumDet fria alternativet

EXPLORER.EXE - The memory could not be "read" eller "written"

Windowsur Windows

1 svar · 333 visningar · startad av Misanthropic

MisanthropicMedlem sedan jan. 200349 inlägg

Jag har en AMD Athlon XP 1800+ 1533 MHz och 512 MB DDR-minne. Datorn är lite på ett år gammal och har kvar originalinstallationen av Windows 2000 Professional (med SP3).

Nu är det så, att när jag startar Windows kommer jag så långt att den nästan är färdigstartad, sedan dyker en dialogruta upp: Rubriken är

"explorer.exe - Application error".

och sedan

"The instruction at "xxxx" referenced memory at "xxxx". The memory could not be "written".

(posta om ni vill ha dom exakta koordinaterna)
Sen kan man klicka OK för att "terminate the program" eller CANCEL för att "debug the program". När man trycker OK händer ingenting, utan "för-bakgrunden" till Windows (denn desktop som visas medan windows startar - dock ej windows-logon utan mellan den och riktiga desktopen) visas och ingenting annat visas. När man trycker CTRL-ALT-DEL och väljer Task Manager är det fullt med processer på gång, men det går inte att växla till dom.

Det konstiga är att detta INTE ALLTID HÄNDER. Ibland kommer nog en liknande ruta upp, men Windows startas ändå. Det är i ett dylikt ögonblick jag skriver detta meddelande (i Opera). När jag just dubbelklickade på "Connected"-ikonen nere i högra hörnet dök en likadan ruta upp (den befinner sig i förgrunden och jag skriver här i opera).

Jag har inte haft detta problem så länge att jag skulle ha funderat ut nån röd tråd, men när datorn har startat kommer det förr eller senare upp först en och sen en till dylik ruta.
De säger både att "The memory could not be "read"" OCH "writtwn". Sedan är det som nånting skulle "startas om" och bakgrunder blir den där vita med varningen och "Restore my active desktop" på.
Detta har inträffat iaf när jag försökt visa "Document"-menyn på Start-knappen och när jag haft igång Windows Explorer (Utforskaren) och/eller Internet Exlporer.

Några idéer?
Posta här med mera frågor så ska jag försöka svara.

PrometheusMedlem sedan mars 2001363 inlägg

Hejsan!

Hade liknande problem för ett tag sedan när jag skulle starta programmet Firstclass. Det visade sig att det var en av Microsofts uppdateringar som var orsaken, KB824141. Tror andra program har haft problem med samma uppdatering också.

Vet inte om det här är felet, men kanske värt att kolla i alla fall? Har för mig att felmeddelandet var ungefär likadant...

Lycka till :)

/ Mattias

122 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
120 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)