webForumDet fria alternativet

Win 2000 fryser vid uppstart

Windows

13 svar · 390 visningar · startad av Eclipse

Medlem sedan juli 20003 825 inlägg
Frågan#1

Jag testat ALLT - utom att installera om en blank version av Windows!

Felsäkert läge - fungerar ej.
Starta och reparera från cd - fungerar ej.

Att datorn fryser vid uppstart betyder att "den svarta" sidan passerar och den vita sidan med Windows-loggan kommer upp. Sen ska dom små klossarna illustrera att datorn laddar. Men när det är fyra små blå klossar kvar händer inget...

Vad göra!?

Datorn är en två år gamal Dell. Vi har inga övriga skivor att tillgå vid sidan av de som skeppades med datorn.

OK, inget svar.

Finns det något annat forum för Windows frågor?

http://www.tek-tips.com/
Microsoft: Windows 2000 Professional Forum (45 769 members)

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Starta och reparera från cd - fungerar ej.

På vilket sätt fungerar det inte? Kommer du inte in i konsol eller har det inte hjälpt det du testat?

Funktionen fungerar men det ger inget resultat!

Datorn startar fortfarande inte!

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Vad har du testat i reparationskonsolen? Vilka kommandon gav du?

Medlem sedan juli 2003109 inlägg

Samma sak hände mig, och jag kom fram till att Win 2000 inte kunde starta utan drivrutiner till mitt Nividiakort, och eftersom datorn inte startar kan man ju inte ladda några drivers, så jag satte in ett gammalt kort som Win kände igen och startade med det och laddade drivers, sen in med Nividiakortet och då gick det bra. Kanske finns bättre sätt, men det funkade för mig.

PeW skrev:

Vad har du testat i reparationskonsolen? Vilka kommandon gav du?

Ja... vad är det man kan göra... Jag har kört dom där testerna, kollat Windowsfilerna mot dom på cd:n. Jag har gjort allt utom att installera in ett blanks OS som raderar befintliga konton.

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Till min Dell har jag en skiva som heter Resource CD. Om du har den så boota upp på den och kör alla tester som finns.

crew skrev:

Samma sak hände mig, .....

Allright, nice shot.

Problemet i detta fallet är i så fall att skärmkortet sitter fast på moderkortet... Eller, vid närmare eftertanke, det kanske det inte alls gör.

Datorn står hemma hos min klient så jag har alltså inte fysisk tillgång till datorn och kan inte kolla sånna detaljer direkt.

Datorn äör en Dell, hur skulle man i så fall kunna gå tillväga?

Finns det "standardkort" man kan använda...??

Förresten, visst finns det en funktion i Windows att ladda filerna en och en vid uppstart? När då drivisarna till bildskärmskortet kommer då laddar man kanske dom från cd...??

Hur kör man defrag när man startar datorn från cd?

Web-Tor skrev:

Till min Dell har jag en skiva som heter Resource CD. Om du har den så boota upp på den och kör alla tester som finns.

Tack!

Ja, det var det vi gjorde igår. Alla testerna körde vi och allt verkade fungera normalt. Men den attans datan ville inte starta i alla fall!

Dock måste jag dubbelkolla att det verkligen var Recource CD-skivan.

Nytt förslag:

1. Jag köper en ny HD.
2. Formaterar den i min Win 98 dator samt tilldelar den en bokstav.
3. Kopplar in den i den 'trasiga' datorn och laddar in ett nytt OS på den nya driven som då finns på en ny bokstav.

Skulle det fungera? Kan man partitionera diskar i Win 98 på samma enka sätt som i Windows 2000 (Datorhanteraren)?

Om jag tilldelar en disk en viss bokstav i en dator och sedan flyttar den disken till en annan dator, får den disken i så fall samma bokstav?

Jag ahr en Dell på arbetet men det är SCSI disk i den. Kan jag använda den datorn och formatera en EDI disk i?

Medlem sedan mars 2003772 inlägg

Du kan inte skapa NTFS partitioner från Win98 men FAT32 går ju bra genom FDISK, annars kan du alltid köra Partition Magic.

Bokstaven kan overridas av en annan drive om den redan finns.

Tack! nej, NTFS är för NT, det vet jag. Man konverterar en disk i efterhand, det är inga problem.

Det var just bokstaven som jag ville ha lite koll på.

Ett tips på forum med trafik på:
http://www.tek-tips.com/threadhome.cfm

"With 610,000 helpful members it's no wonder Tek-Tips is
the largest IT community on the Internet today! Members
contribute over 116,000 technical posts per month making
Tek-Tips Forums the best source of "peer-reviewed"
technical information on the Internet!"

Jag har fått god assistans i ämnet på detta forumet.

328 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
190 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)