webForumDet fria alternativet

w2k3->SQL-Srv fungerar dåligt

9 svar · 364 visningar · startad av Brimba

BrimbaMedlem sedan dec. 19992 966 inlägg

Hej!

Vi kör ett par webbservrar mot en sql-server databas.
Vi uppgraderade en av webbservrarna från W2k till W2k3-web edition.
Vi fick genast problem...

[DBNETLIB][ConnectionOpen (Connect()).]SQL Server does not exist or access denied.

Det verkar ha att göra med när någonting blir fullt. typ connection poolen. men sidan är inte .net, alltså asp 3.0.. där körs conn.close i slutet av varje sida..

De andra webbservarna som har kvar w2k fungerar som vanligt men de användare som är inloggade på w2k3-servern får problem ibland. När felet kommer så får alla som är inloggade mot den servern felet, men det kommer väldigt sällan och det räcker att klicka på uppdatera på webbläsaren för att problemet skall lösa sig. Felet kommer upp slumparatat vad det verkar, men ju fler användare som vi släpper på den servern desto oftare sker det.

Min connectionsträng ser ut: "Provider=SQLOLEDB;Data Source=xxx.xxx.xxx.xxx;Initial Catalog=xxxx; User ID=xxx; Password=xxx;Network Library=dbmssocn;"

nikoMedlem sedan juni 20022 415 inlägg

Kommer felet momentant eller först efter en ganska lång time-out? Om det är det senare så kan det ju inte uteslutas att det är ett rent nätverksproblem.

Problemet kommer plötsligt. Inga fel i loggarna.

Vi har bytt switch (kör nu samma switch som på en annan webbserver som fungerar perfekt).
Vi har bytt nätverkskort.

Om en lång timeout är det som lägger grunden för felet vet jag inte. Men samtidigt så skall ju iis6 köra en tråd för varje besökare och skall på det sättet förhindra att en besökare kan hänga en hel site. Men visst, det är möjligt. Men jag har aldrig fått felet. Dessutom är det ju som sagt så att när man klickar på uppdatera så försvinner felet och allt ser normalt och bra ut.

Fast jag menade ungefär så här:

När man surfar mot siten och felet uppstår skrivs då felmeddelandet ut momentant eller står webbläsaren (och den aktuella tråden) och stampar i X sekunder?

Om det är det senare så låter det ju som om det eventuellt kan vara ett genuint nätverksproblem. Om det är det första så känns det mer som om det är SQL Servern som direkt nobbar connecten (varför vet jag inte).

Den skriver ut det momentant. Det är säkert SQL-Server som nobbar connecten, frågan är ju bara varför.
De andra webbservrarna nobbas inte, men där kör vi som sagt w2k.

Har tyvärr inget bra alls att komma med (provade att söka lite), men om problemet bara uppstår i kombination med win2k3 så är det ju inte så långsökt att tänka sig att det fortfarande är lite småbuggigt i operativet/ADO 2.X. (Det fanns en del liknande grejer i W2k innan sp1.)

Om du har möjlighet så prova att ringa in problemet genom att ändra på grejer i kopplingen: Byt till ODBC, byt till Integrated Windows Security osv ..

När vi bevakade nicet såg vi att avbrottet kom i samband med att nätverkstrafiken stannade av helt för 1-2 sekunder.. Det är med andra ord inte konstigt att den inte kommer åt servern, frågan är bara vad som orsakar att den klipper all trafik på nätverkskortet...

Personligen skulle jag nog (om det inte är en kritisk server och jag visste att jag hade de senaste drivisarna) helt enkelt rycka kortet och prova om problemen försvinner med ett annat.

Men det är bara jag .. Andra kanske skulle vara mer metodiska och köra nåt diagnostikprogram.

Vi har redan testat med annat nätverkskort...

aleborgMedlem sedan jan. 20012 962 inlägg
Genererad på 390 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb