webForumDet fria alternativet

Behöver hjälp

7 svar · 994 visningar · startad av Beckis

BeckisMedlem sedan jan. 2001142 inlägg

Jag har installerat windows98 på en lite äldre maskin och nu får jag inget ljud i högtalarna och ingen volymkontroll heller. Jag fösöker att hitta några drivrutiner till moderkortet då ljudkortet sitter på det. Moderkortet är ett Intel 440BX/ZX . Är det någon som har drivisar till det? eller vad kan det annars vara.
Har även problem med ett SCSI kort som heter Adaptec AHA-150x som jag ej hittar rutiner till och när det inte fungerar så hittar datorn inte min scsi-brännare heller. Finns det något speciellt knep när man installerar scsi brännare eller scsi kort.

PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg

Flyttas från PC.

stoffe-2kMedlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Titta på driversguide, finns länk och info i "relaterat" till det här forumet.

Jag har provat ett antal drivrutiner men inget fungerar. Är det någon som vet vad det är för ljudkort som sitter på moderkortet Intel 440BX/ZX ??
Ska man installera scsi kort på något speciellt sätt?? Man ser kortet i enhetshanteraren men med utropstecken och brännaren finns i huvudtaget inte med.
Är det någon som kan hjälpa mig?

muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Jag tvivlar rätt starkt på att moderkortet heter Intel 440BX/ZX - eftersom det snarare är chipsetbeteckningar.

Om du söker på Google kommer du hitta drivrutiner till SCSI-kort.

Jag har laddat in drivrutiner som ska passa till scsi kortet men det fungerar iallafall inte.

m_soderlundMedlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Är maskinvaran fungerande, d v s; det kanske beror på fel på själva maskinvaran och inte på drivrutiner?

Allt fungerade perfect när jag hade win Millenium installerat för en vecka sen. Då fungerade både scsi, brännare och ljudet men nu fungerar inget.

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)