webForumDet fria alternativet

Systemfiler kvar på gamla hårddisken?

9 svar · 427 visningar · startad av bigsky

bigskyMedlem sedan maj 2002821 inlägg

Från början hade jag en liten hårddisk på endast 6GB. Körde Win 98 på den. Skaffade sedan en ny större disk som jag installerade Win XP på. Hade till en början uppstartningsalternativet mellan Win 98 och Win XP kvar. Men tog sedan bort det då jag tog på Win 98. Nu har jag skaffat en tredje jättestor (!) hårddisk som jag vill ersätta den äldsta lilla disken med. Problemet är att jag får inte formatera den lilla disken, eller ens ta bort den för då startar inte Win XP. Finns det filer kvar på den som orsakar detta? Har det inställt så att dolda- och systemfiler ska visas, men jag ser inga filer. Hur ska jag gå vidare?

magnusfernstromMedlem sedan mars 20033 686 inlägg

Hmm jag kanske är helt borta. Men skulle det inte gå om du endast installerade Windows Xp på den mellan stora eller jätte stora hårdisken?

Mvh

Det är möjligt med jag vill inte behöva avinstaller eller installera om något. XP ligger ju på den "mellan stora" disken som det är nu.

magnusfernstromMedlem sedan mars 20033 686 inlägg

Vill och vill, om du måste då?
Kanske den enklaste lösningen på just detta problem!?

Mvh

Hittade i registret i HKEY_LOCAL_MACHINE/SOFTWARE/MICROSOFT/WINDOWS/CURRENTVERSION/SETUP en nyckel vid namn Bootdir med värdet C:\. C i detta fall är ju min lilla disk där Win 98 först installerades. Om jag ändrar detta värde till D:\ där ju Win XP ligger nu, och kopierar de dolda systemfilerna (System Volume Information, Recycled, Bootfont.bin, boot.ini, AUTOEXEC.BAT, NTDETECT.COM, CONFIG.SYS, IO.SYS, MSDOS.SYS, ntldr och pagefile.sys) som nu helt plötsligt finns på C till D, kan det funka då kanske?

CoperMedlem sedan mars 2002554 inlägg

Stort tips installera om det, och jumpra om hårddiskarna så det är rätt.

just nu låter det som du körde Win98 på master hårddisken och XP på slaven.
så då blir det jobbigt när du tar bort vin98 efter som datorn bootar på master disken om då XP liger på slaven så hittar den ju inget att boota på.

Har faktiskt provat att bygla om dem, men då stod det att ingen systemdisk hittades. Alltså, windows 98 är raderat sedan länge, det finns inte kvar på någon disk...

fiddlerMedlem sedan juli 20023 617 inlägg

Vad jag förstår vill du ha kvar XP på mellandisken. Du får nog helt enkelt byggla den som master och installera om XP.

NickemannenMedlem sedan aug. 20003 575 inlägg

Säkerhets kopiera det du vill ha kvar och blås alla diskar.
Det är nyttigt med jämna mellanrum.

Ni verkar vara eniga och jag anser då att vi inte kommer längre i denna tråd. Tack för alla svaren.

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)