webForumDet fria alternativet

Installera 2000 över XP?

11 svar · 305 visningar · startad av tonyh

tonyhMedlem sedan okt. 2002108 inlägg

Hej,
Är det någon som har den blekaste aning om hur man installerar en win 2000 version över en XP?!?!?!?!

Om man har två os på burken och vill installera över Win XP OS:et som ligger på den första partitionen med en Win2000...

När jag försöker installera så får ett meddelande av typ "Den Windows version du använder är nyare än den du försöker installera. Installationsfuntionalitet inte tillgänglig..."

Är det någon som har några tips om vad man kan göra åt detta?

Mvh / Tony H

FlashesMedlem sedan jan. 2003346 inlägg

Jag har aldrig lyckats med annat än att jag formaterat den nyare windows versionen eller tagit bort/döpt om windows katalogen.
Lite tråkigt när man vill byta på första partitionen för då fungerar ju inte bootloadern korrekt efteråt.

Mvh
Jan-Olov

Tack Flashes!!!
Du kanske räddar mig för att helt tappa bort min andra(och så mycket viktigare) Windows installation...

Betyder det att om jag lyckas installera 2000 på min första partition att installationen på partition nr 2 blir helt oanvändbar???

Eller räcker det med att jag kopierar "boot.ini" sparar undan denna och sedan efter installationen lägger tillbaka denna fil i C rooten?

Hur funkar bootloadern kan jag manipulera denna på något sätt så att burken fortfarande beter sig normalt efter installation?

Tack på förhand!!!
// Tony H

SirPeterMedlem sedan feb. 20018 958 inlägg

Du kan fixa till boot.ini efter att du har installerat om maskinen ja. Däremot så blir det nog inte exakt likadant som du har den idag men det är ganska lätt att kolla hur den nya som skapas ser ut och jämföra med den gamla och på så sätt fixa till den så att du kan välja os när du startar datorn.

Thanks Sir...

Menar ni att bootloadern = boot.ini?

Altså att om jag lyckas formatera den första partitionen och sedan får en lyckad installation av Win 2000 sedan kan leka runt lite med boot.ini för att få det hela att kirra...

Tack igen...

Japp. Spara den boot.ini som du har idag (kopiera över den till den partition som du skall ha kvar) så kan du jämföra sedan och ändra som du vill ha det.
Gör några sökningar i detta forum med så hittar du flera trådar om just boot.ini

Tack än en gång Mr. Sir...

Hmmm...

Ok, jag tror då att jag gör ett nytt försök, ett tips var "döpa om windowskatalogen" (alltså på den första partitionen där jag vill göra min nya installation), eller???

Är det någon som vill höja ett varningens finger innan jag sätter igång denna något riskfyllda operation?!?

Jag hade nog snarare tagit backup på det du vill ha kvar på den partitionen och gjort en formatering av den partitionen i samband med installationen.

Njaaaa Sir...

En fullständig formatering av den första partitionen C: låter riskfyllt... Om jag av någon anledning inte lyckas göra min win 2000 installation på denna därefter, kommer jag väl omöjligtvis kunna komma åt min andra(viktiga) partition?
Vad händer vid uppstart vid en formaterad första partition, får jag fram någon DOS prompt?

Du gör formateringen under själva installationen av win2000, då är du redan igång så att säga. Det vill säga om du gör på rätt sätt och bootar från din win2000-skiva och kör installationsprogrammet direkt från den.

Grrrrrrrrrrrr...

Till min lycka lyckades jag hosta upp en ny disk för min installation, satte denna disk som slave, kontrollerade att min andra installation fortfarande fungerade tillfredställande och därefter installerade win 2000 på denna nya disk...

Och nu efter installationen har det dyktupp en ny rad vid uppstart "Windows 2000" (jag kan härmed också välja att starta upp från min nya windowsinstallation...)
Det som är FRUSTRERANDE är att när jag försöker välja mitt gammla OS så får jag ett felmeddelande typ "Din windows 2000 är korrupterad... tryck 'r' för att reparera..."
Jag misstänker att bootloadern är "dum i huvudet", borde inte den sköta sånt här...

Är min Windows XP helt förlorad, eller kan jag fixa detta genom att trixa med boot.ini (jag misstänker att denna pekar fel).
Kan jag t.ex. lägga tillbaka min gamla boot.ini (tog en kopia av denna innan jag installerade) och sedan ta bort den nya disken och på så sätt få burken att fungera normalt!?!

Så här ser typ min boot.ini fil ut:
FÖRE

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP (Min arbetsstation)" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home (test)" /fastdetect

EFTER

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINNT
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINNT="Microsoft Windows 2000 (den nya)" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP (Min arbetsstation)" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home (test)" /fastdetect

En iaktagelse jag gjort är att tidigare så hamnade mitt test-OS som C: och min arbetsstation som D:, men efter nya disken kom till hamnade min nya disk som D: och min anda partition(min arbetsstation) flyttades ner till E:?!? Måste detta åtgärdas i boot.ini

Min XP installation är viktigare än min Win2000!!!

Tack på förhand!!!

Jag höjer själv ett varningens finger...

...eftersom om jag byter min nya boot.ini mot min gamla boot.ini så kommer jag inte längre kunna komma åt min win 2000 version vilket innebär att jag inte kommer ha någon möjlighet att komma åt något på min burk = allt är förlorat, eller?

Jag avvaktar ett tag med att göra detta i hopp om att någon har något bättre förslag!!!

//T

131 ms totalt · 3 externa anrop · cache AV · v20260731051352-full.56cc9887
0 ms — hämta statistik (cache)
0 ms — hämta forumlista (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)