webForumDet fria alternativet

Aktivitetsfältet XP

7 svar · 744 visningar · startad av Gjutjärn

GjutjärnMedlem sedan sep. 2002135 inlägg

Jag undrar hur man får bort "ikoner" som syns jämte klockan till höger ner i aktivitetsfältet.
Alltså där som ikonen för messenger, uppkoppling mm syns.
När man installerar program, så brukar de alltid trycka dit en ikon där, men det är inte alltid de går att få bort.

Finns det något "allmänt" sätt att få bort dem, ifall det inte går via programmet självt?

Har provat att högerklicka på aktivitetsfältet och ändra dess inställningar, men där finns inga andra alternativ än "DÖLJ inaktiva programikoner".

På startmenyn är det ju enkelt att ta bort, lägga till o.s.v.
Jag tycker att de där ikonerna till höger är störande... vill inte bara dölja dem.

Det är OK att de är där om man har öppnat ett program, men när man inte har öppnat det ens :x

Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg

Högerklicka på aktivitetsfältet(den gråa listen med "start" på), välj "egenskaper", klicka på "anpassa", ändra i dropdownlisten "beteende", "alltid dold".

Men då finns ju ikonskrället kvar, det finns "bakom" den där pilen :-(
Jag vill ta bort den helt, inte bara dölja den

nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg

Om du kör XP och känner att du kan leva utan allt utom klockan så kolla det andra tipset på den här sidan:

http://www.windows-help.net/WindowsXP/tune-03.htm

Annars tror jag inte det finns nåt generellt sätt att helt plocka bort enskilda trayikoner (förutom att helt enkelt se till att programmet aldrig startar). Möjligtvis kan du hitta nån freeware-grej om du googlar på "xp remove tray icons" eller nåt liknande.

SugarDaddyMedlem sedan apr. 20021 155 inlägg

En variant kan vara att prova Start/Run/skriv in "msconfig"/ kolla under fliken Startup - där ser du vilka program som startar när datorn startar (vilket ofta läggs till lite "lömskt" när programmet installeras), bocka av de som du inte vill ska starta - då bör du slippa ikonerna också. :)

NickemannenMedlem sedan aug. 20003 575 inlägg

SugarDaddy skrev:

En variant kan vara att prova Start/Run/skriv in "msconfig"/ kolla under fliken Startup - där ser du vilka program som startar när datorn startar (vilket ofta läggs till lite "lömskt" när programmet installeras), bocka av de som du inte vill ska starta - då bör du slippa ikonerna också. :)

Och spara en del minne

Ja, spara RAM-minne menar du va?
Det är väl det jag har haft problem med, när program gått i bakgrunden och låst hela skiten :-(
Nu är jag överkänslig, och vill inte se de där jä*la ikonerna alls ;-)

Ska kolla Startup nu, tack för tips!

Det fungerade bra.
Nu slipper jag envisa ikoner och program...
Tack för hjälpen.

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)