webForumDet fria alternativet

Reparera windows

10 svar · 393 visningar · startad av magnusfernstrom

magnusfernstromMedlem sedan mars 20033 686 inlägg

Hejsan kanske en dum fråga men försvinner alla ens filer om man reparerar windows xp home?
Mvh Magnus Fernström

Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg

Prova ;)
Nej, det skulle förvåna mig. Varför skulle dom det?

magnusfernstromMedlem sedan mars 20033 686 inlägg

Fan vet jag :D;) Men nu upptäckte jag att jag inte har nåt serie nummer :D får nog ta ett snack me dom på Sekvencia!

plelkesMedlem sedan mars 2002823 inlägg

magnusfernstrom skrev:

om man reparerar windows xp home

hur reparerar man?

PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg

Bootar med cd'n och väljer reparera installation i installationsprogrammet.

Peeer skrev:

Bootar med cd'n och väljer reparera installation i installationsprogrammet.

Idag när jag skulle slå på datorn, så får jag felmedelandet

Windows kan ej startas eftersom en dll fil saknas eller är skadad.
Försökte boota med cd´n men fick inte alternativet reparera utan allt rensades

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

Isf har du inte en köpversion av Windows. Kan vara nån udda OEM eller nåt. Om du bootar på skivan på en riktig CD så får du alternativen.

Och nej, filer tas inte bort vid reparation. Den kollar igenom systemfilerna och registret bland annat.

legis skrev:

Isf har du inte en köpversion av Windows. Kan vara nån udda OEM eller nåt. Om du bootar på skivan på en riktig CD så får du alternativen.

1. om jag köper uppgradering till xp pro - slipper jag dessa problem?
  2. kan jag bränna "loss" xp home från ngn av de 3 skivorna som Acer skickade med?
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Eftersom du har en licens till xp home så kan du beställa en ny skiva från Microsoft till självkostnadspris. Har du inte behov av pro-versionen så är det helt klart det bästa sättet.

DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg

Eftersom du redan har den är det väl inte omoraliskt att ladda ner en kopia...

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

En sak att tänka på. En OEM-licens-nyckel kan inte användas för att installera en köpversion från butik. Orsaken är ganska självklar, OEM-versioner kostar en spottstyver jämfört med de i butik, plus att OEM kan göra lite vad de vill med sina distributioner.

Jag föreslår att du kontaktar Acer för att höra om det går att få en annan version av deras återställningsskiva som kan vara lättare att hantera.

Dessutom tror jag inte att Microsoft ersätter en OEM-skiva med en köpversion. Jag är rätt säker på det. Vad gäller OEM, ligger all support och hjälp just hos OEM-tillverkaren. Microsoft kommer att kolla licensnyckeln för att se för vilken typ av licens den gäller.

140 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)