webForumDet fria alternativet

Ett windowstips

8 svar · 420 visningar · startad av AndreasC

AndreasCMedlem sedan mars 20011 964 inlägg

Har ett tips för Windows XP-användare. Vet inte om det funkar i andra versioner och jag lovar inte att det gör det. Jag tror att det bara fungerar i XP eller att det rättare sagt bara är XP som lider av detta problem som lätt kan fixas till. Många som använder XP har säkert märkt att XP tappar fönsterinställningar hela tiden. Om man t.ex har ställt in att ikonerna i kontrollpanelen ska visas som detaljerad lista och ställt in fönsterstorlek och position så helt plötsligt så tappas dessa inställningar. Har haft detta problem och har frågat om det utan att någon egentligen har vetat hur man löser det eller vad det beror på. Det hela kan jag nu meddela är en simpel inställning i registret. XP är inställt på att komma ihåg endast 400 fönsterinställningar. När dessa är uppnådda så börjar han tappa fönsterinställningar.

Gör såhär:

Starta registereditorn och leta upp nyckeln HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\Shell. Lägg till ett REG_DWORD med namn BagMRU Size och sätt värdet till hur många fönsterinställningar du vill att XP ska komma ihåg. Hexadecimalt för 1000 är 3e8. Så om du skriver in det så får du 1000. Lättare är om du ändrar till binärt och där skriver in rätt antal i binärtal om du inte kan det hexadecimala systemet utan och innan förstås för då går ju det lika bra.

Ett REG_DWORD med samma namn och samma värde ska också läggas in under HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\ShellNoRoam

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

Är man lat kan man även använda den i windows medföljande kalkylatorn för att översätta decimalt till binärt, octalt eller hexadecimalt ;)

Tänkte jag inte på :)

Ett tips för alla som inte känner till det är att gå in på tweakxp.com Siten har funnits ett tag men den är utökad med betydligt mycket fler tips för XP än vad som har funnits tidigare. Måste vara en av de bästa sidorna för att ställa in XP till vad man vill. Tipsen är indelade i olika kategorier som t.ex säkerhet, användargränssnitt, användarvänlighet, internet och nätverk mm.

muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Tack för det tipset! Har irriterat mig som tusan på att inställningarna glöms bort.

Mr. N.Medlem sedan sep. 20025 507 inlägg

Vad händer om man anger ett mycket stort tal?

Jag vet inte, jag har angett 10000. Sålänge man inte uppnår det stora antalet man har angett så tror jag inte att det händer så mycket. Det ska väl fungera bra tror jag. 10000 kanske är lite överdrivet, man kan ju köra på 3000 kanske och sedan om man märker att han börjar tappa igen så kan man ju öka.

Mr. N.Medlem sedan sep. 20025 507 inlägg

Jag satte 5000, tänkte om det kunde få några dåliga sideffekter?

Inte vad jag vet, meddela gärna om det skulle vara något. Tror inte det ska vara något iallafall.

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.0e50b1ef
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)