ekoMedlem sedan juni 2002198 inlägg
Hej,
Min dator beter sig mkt dåligt, helt enkelt jag satt och jobbade som vanligt och då blev skärmen plötsligt helt blå och felmedelande:
------------------------------------------
Ett fel uppstod och windows har stängts för att förebygga problem på din dator.
IROL_NOT_LESS_OR_EQUAL
+ en massa mera text om bios m.m
------------------------------------------
I ett par dagar gick det om man startade om datorn ett par gånger och så funkade det, fast nu blir det den blåa bilden direkt presis efter att XP logga har visats!
Vad ska jag göra? Jag vill inte förlora informationen i min dator!
Tacksam för bra svar mvh Erik
JymdisMedlem sedan mars 20015 637 inlägg
du förlorar inte nån information..
det är nåt fel på drivisar eller liknande..
du har en fil som heter minidump eller liknande från tillfället då det här hände - posta den här så finns det säkert nån guro som kan hjälpa dig med vad problemet kan vara.
Tack, men det blir nog svårt att posta den filen här, eftersom jag nu inte kommer in i datorn över huvud taget!
Vad gör man? / Erik
Hjälp tusan ska man göra, jag kommer inte in i datorn, bara detta helvetes blåa felmess hela tiden..
Finns det någon som vet vad man kan göra i detta läget?
Hjälp ////
PeeerMedlem sedan mars 20025 362 inlägg
Kolla om du kommer in i felsäkert läge. Om du gör det så kan du försöka följa den här guiden för att debugga felet.
Fungerar inte det så kan du boota datorn med din XPskiva och prova att reparera din installation.
aha =)
läste inte så ordentligt, har du provat starta i felsäkert läge? senaste fungerbara konfigurationen?
Tack men tyvär:
* felsäkert läge = blåskärm
* senaste fungerbara konfigurationen = blåskärm
Och att boota ifrån xp skivan går inte heller, = boot device faild.. och då har jag testat ifrån båda mina cd spelare!
Jag har så mycket arbete i datorn som jag måste ha kvar, vill inte formatera bort det! Vad ska jag göra, är det bara att köpa ny dator som gäller?
/// Erik
Är det en original XP skiva? För det ska gå att boota ifrån den.
Du kan installera över XP utan att ta bort informationen som finns på hårddisken.
Jag har xp home på orginalskiva, och xp pro på cd-rom skiva. den jag försöker boota ifrån nu är xp pro skivan(cd-rom) det blir väll konstigt om jag bootar ifrån min xp home skiva när det är xp pro installerat i datorn!
Eller? ska jag köra en boot ifrån xp home skivan?
/ tack för hjälpen
Tog min Xp Home Orginal skiva och bootade ifrån den, det gick bra och jag valde att installera win xp, men efter ca:2 min in i installationen kommer det bara en fet ful blåskärm och datorn är låst! Samma sak om jag väljer reparera installation!
Så jäkla tråkigt, detta var sista gången jag jobbar med pc, har haft 1000 sånna här problem, det får bli att köpa mac istället!
Är det formatera om datorn som gäller? eller finns det någon nödlösning?
/ Erik
SirPeterMedlem sedan feb. 20018 958 inlägg
Om det är XP pro du har i datorn så skall du boota från din XP pro-skiva och köra en reparation, inget annat.
Datorn tar inte emot min xp pro skiva den bootar bara på xp home skivan! Jäkligt skumt, det är samma skiva som jag hadde när jag uppgraderade från home till pro! Men det går inte att boota ifrån den! Men det hadde säkert bara blivit blåskärm efter 2 min i installationen som det blev med home skivan...
/ aurghh
PeeerMedlem sedan mars 20025 362 inlägg
En absolut nödlösning är att flytta över disken till en annan dator och ta backup på dina filer den vägen.
ok tack för hjälpen, men har nog tyvär varken kunskap eller möjlighet att göra så...
/ erik
SirPeterMedlem sedan feb. 20018 958 inlägg
Om din dator inte bootar från din pro-skiva så är det troligtvis fel på den. Kontakta Microsofts support och beställ en ny skiva från dem.
ProtonMedlem sedan okt. 2000247 inlägg
Hej,
Jag skulle definitivt tippa på att ditt moderkorts kondensatorer är trasiga. Kolla om de buktar på toppen. De ska vara helt flata. Om de lite "toppiga" eller om det är lite brunt klet på dem ungefär som ett gammalt batteri så måste du köpa ett nytt. Det hela kan bero på att nättagregatet leverar fel spänning.
Detta problem är som vanligast på MSI moderkort eller Toshiba Eqium datorer.
Det skulle iofs kunna vara minnet oxå men ovan är mer troligt.
Kolla det hela och återkom gärna.
/Johnny
Web-TorMedlem sedan nov. 200011 794 inlägg
Även om du skulle bli tvungen att formatera hårddisken går det att få tillbaka all data.
Använd Easy Recovery.