webForumDet fria alternativet

xp-aktivering igen ?

17 svar · 903 visningar · startad av alandia

alandiaMedlem sedan juni 2003305 inlägg

morr´n alla hurtiga.... tappade min burk i trappuppgången... soptippen nästa... köper ny.... installerar win XP home (den som satt i den gamla) Nu frågar systemet om aktivering. Jodå jag aktiverade, men fick till svar att den aktuella nyckeln (koden) redan var i bruk. Jag har nu 29 dagar kvar innan winXP släcks.... eller ??????? FRÅGA, Kan jag strunta i att aktivera ?? MÅSTE jag köpa ny CD med licens ?? Kan jag få en ny kod på nåt sätt ?? Snälla nån vet säkert och kan hjälpa mej !!
:e

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Ring Microsoft.

QimenMedlem sedan juni 20015 009 inlägg
LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Du har utan vidare ett antal gånger på dig att återaktivera din XP.
Det är ju så att du måste göra detta om du byter hårddisk eller CD tjosan osv. Om du inte har återaktiverat den ett dussin gånger den senaste tiden lär det inte vara några problem.
Som sagt Ring direkt det där 020 numret.

tack tack, verkar jobbigt. Vad händer om jag som sagt struntar i att aktivera???

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Då kan du använda din dator i de 29 dagar som du har kvar och sedan får du installera om den igen.

................den ett dussin gånger den senaste tiden lär det inte vara några problem.
Som sagt Ring direkt det där 020 numret.
Vilket 020 nummer ? Jag sitter på en kobbe på Åland (utrikes alltså) och kan då inte ringa 020 som endast är gångbart i Sverige.

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Om du väljer att aktivera via telefon får du fram en lista på giltiga nummer. Finns i XP direkt. Du måste ju gå den vägen för att få fram dina siffror.
Utanför Sverige!!!. Jag ber om ursäkt såg inte det i hastigheten.

medialabsMedlem sedan mars 20023 686 inlägg

Numret kommer upp när du måste aktivera produkten, det är 020-1400015. enligt microsoft support :)

muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Är det lagligt att "se till" att man slipper produktaktiveringen om man har en ärligt införskaffad licens av Windows XP? Det är ju helt sjukt att lagliga versioner av vissa program är krångligare att använda och installera än olagliga.

huggerFantaMedlem sedan okt. 2002304 inlägg

Men om man har aktiverat XP en gång då skall man väl inte behöva göra det igen, när man inte installerat om det vill säga???

Allternativt installerat ny hårdvara förståss!

Mitt problem är att det dycker upp en ruta som säger att jag har 7 dagar på mig att aktiver XP. Jag trycker på OK knappen, då får jag meddelandet att XP redan är aktiverat!!!

Hur får man bort denna irriterande dialogruta vid uppstart!?

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Är det en OEM license som är köpt med burken så följer licensen med burken, slänger du burkern så slänger du licensen.

Har du däremot en "box" med XP så skall du kunna installera den på den nya "burken".

Men det enklaste är att ringa MS.

oos. rätt gammal fråga nu för mej hösten 2003 frågade jag om licensen och reaktiverung. knappast löntatt ägna detta er uppmärksamhet.
Hälsningar/alandia

XP är en köpt version som har box!

Men det kontiga är att jag får meddelande om att jag måste aktivera XP inom 7 dagar. Klickar på Ok och då får jag yttligare ett meddelande om att XP redan är aktiverat.

Detta är en irriterande bugg anser jag, det kanske blir bättre när jag installerar SP2, vad vet jag?!

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

Enda gången jag sett detta är om man använt ett specifikt hack för att komma runt aktiveringen (till exempel om man inte har en riktig licens).

Sök i System32\Config efter en fil som börjar på Reset... Om du har någon sån fil här så ta bort den. Starta sen om och aktivera maskinen igen.

observera att frågan är från år 2003 !. Inte aktuell för mej längre.

Om du inte längre vi bevaka denna tråd är det vara att läsa i slutet av mailet och klicka på rätt länk!!!

Utdrag ur mailet:Avsluta bevakning:

För att avsluta bevakning av denna tråd:
http://www.webforum.nu/member2.php?action=usub&threadid=83807

BendroMedlem sedan jan. 20013 039 inlägg

GunnarD skrev:

Är det en OEM license som är köpt med burken så följer licensen med burken, slänger du burkern så slänger du licensen.

Har du däremot en "box" med XP så skall du kunna installera den på den nya "burken".

Men det enklaste är att ringa MS.

Men man kan ju köpa OEM licenser utan att man köper en dator? Räcker ju att man köper ngn slags hårdvara samtidigt. Om jag då installerar OEM-versionen som jag exempelvis köpt i samband med inköp av hårddisk eller liknande kan jag inte sedan byta dator och installera om den på den nya burken?

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.beb2e261
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)