Jag sätter ihop en "fuldator" av gamla delar till en släktning. Konfiguration: Pentium 200 MMX 32 Mb ram är väl det vesäntliga.
Till problemet/-en:
Jag tänkte först strunta i att besöka windows update innan jag skickade iväg datorn men iochmed förra veckans virusvarningar så lånade jag ett nätverkskort som jag stoppade i för att ladda hem alla uppdateringar. Men det går skitsegt att surfa öht, jag använder IE 6 (som jag installerade via CD). (Nätverkskortet är det inga fel på det fungerade som det ska i den dator det satt i innan)
Så var sitter problemet? Är 200 MHz och 32 Mb ram för lite för windows 98? Eller kan det vara inställningarna för TCP/IP som strular enligt vad jag kan se så verkar allt vara som det brukade på min dator när jag körde Win98 på den...
Felet ligger nog i inställningarna av nätverket, alternativt lite dåligt med minne (märks nog lättast genom att diskaktiviteten är hög samtidigt som det är segt).
En gammal 98:a med 32 MB RAM borde klara sig rätt bra, om jag inte missminner mig och om man inte kör en hel drös med tilläggsprogram vill säga.
Jag tror mer på det första du skrev PeW - felaktiga nätverksinställningar alternativ en buggig nätverkskortsdrivrutin. :)
hmm jag ska alltså pilla med inställningarna för nätverket ... ska se vad jag kan åstadkomma ikväll.
Det är inga tilläggsprogram som är installerade bara Win98 ren installation och IE 6 på det, och det gick segt att surfa innan IE installerades.
Jo jag installerade brandvägg (Tiny Personal firewall, jag har alltid använt denna version utan problem) oxå bara för att kunna slå på och kolla trafiken mot en "opatchad" Win98 med IE6 döm om min förvånning när jag upptäckte att datorn ville ansluta till en Proxy (inga såna inställningar gjorda för nätverket), någon som har något tips på hur jag ska ta reda på varför datorn ÖHT vill ansluta till en proxy... (segheten kan ju ligga där) :)
Kolla inställningarna i internet explorer om rutan för proxy server är markerad.
Är inte ikryssad och därav frågan om varför datorn ÖHT vill ansluta till en Proxy.
Angående versioner av IE så verkar det inte spela någon roll ty jag försökte surfa hem en IE med hjälp av IE 4 eller nått och det var lika segt.
Jag ska köra ett TP-test dvs testa anslutningshastigheterna på både min "rätta" dator och "fuldatorn".
Sen angående det här med proxy, om jag gör en trace route borde jag då se den eventuella proxyn i listan?
En gammal 98:a med 32 MB RAM borde klara sig rätt bra, om jag inte missminner mig och om man inte kör en hel drös med tilläggsprogram vill säga.
Jag tror mer på det första du skrev PeW - felaktiga nätverksinställningar alternativ en buggig nätverkskortsdrivrutin. :)
Möjligt, men IE6 kan ju kräva en del samt att jag inte hade en aning om andra eventualiteter i programväg :)
262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e