Detta är fortsättningen på mitt tidigare problem med denna maxtor 160gb.
WinXP gillar som sagt inte hårddiskar som är över 130gb, därför måste man lägga in SP1 och fixa problemet.
Jag gjorde detta och kunde då formatera min disk som 160gb. då skapade jag en partition på 152gb vilket är korrekt med tanke på hårddisktillverkarnas lite annorlunda begrepp kring utrymmesangivelserna.
jag var tvungen att installera om winXP och 160gb-disken satt förstås fortfarande i (windows har alltid legat på en annan disk). SP1 lades inte in. Maxtorn är fortfarande 152gb enligt windows, men det lediga utrymmet visas felaktigt. Samma sak även efter installation av SP1.
jag har ca 70gb i hårddisken men windows säger att det finns ca 50gb ledigt utrymme. 152-70=82 vilket innebär att jag har ca 30gb "för lite".
vad kan detta bero på? PageFile ligger på den andra disken och även om den funnits på 160gb-disken så tar den knappast över ett par gigabyte..
Simon, hur mycket utrymmet utnyttjas beror på vilken klusterstorlek man väljer vid formatering, och på storleken på filerna man har på sin disk.
Men klusterstorleken påverkar i så fall alla utrymmesangivelser på den partitionen. I mitt fall får jag annat värde när jag markerar alla mappar i partitionen och kollar deras egenskaper, och ett ANNAT värde när jag kollar hela partitionens egenskaper.
bifogar en screenshot som illustrerar detta.
255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25