webForumDet fria alternativet

Formatera hårdisk i xp??

5 svar · 390 visningar · startad av fesoj

fesojMedlem sedan sep. 200296 inlägg

Hej jag undrar bara hur man formaterar om sin hårdsik i xp? Har prövat göra ms-dos diskett men där går det inte... provade med klassikern "format c:" men det funkade inge vidare! Kan man göra nån start diskett i xp eller hur gör man? det är alltså disken som xp ligger på som ska formateras....

Tacksam för hjälp! // josef

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Om det är för att du skall installera om systemet så gör du det där under installationen. Boota från cd-skivan och följ instruktionerna på skärmen.

det gick inte att boota från cd romen... installationen börjar med att läsa in filerna och sen kommer ett felmeddelande fram att nån fil är korrupt eller nått! Det går inte heller att starta installationen från dos-diskett! nått mer förslag?

det är alltså inte möjligt att skapa startdiskett för xp?

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Antingen är det något fel på din cd-skiva eller så har du någon hårdvara som inte är kompatibel.
Du kan ta kontakt med Microsofts support för att få en ny cd-skiva till självkostnadspris (vet dock inte exakt vad det kostar) eller kontakta någon återförsäljare så hjälper de dig med att få fram en ny skiva.
Är det däremot hårdvara som inte är okej så skulle jag gissa på att ett eller flera minnen inte funkar okej. Om du har satt i nytt/nya minnen i den nyligen så ta ur det och testa igen. Alternativt kan du skifta plats på minnena och testa.

ok! tack! jobbigt men man får väl bita i det sura äpplet kan jag tro! =) ha det fint! // josef

257 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.cf67ef55
127 ms — hämta forumlista (db)
124 ms — hämta statistik (db)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)