webForumDet fria alternativet

svchost/rpc problem: copy/paste - virus eller?

21 svar · 592 visningar · startad av CokeLight

CokeLightMedlem sedan juni 2000504 inlägg

Hejsan,

Jag har haft problem i 2 månader med "view source" från Internet sidor.. i början hjälpte det med att tömma cachen.. men sen blev det allt oftare som jag behövde göra det.. sen igår när jag skulle trycka Reply eller Forward från Outlook Express så fick jag meddelande att det var för lite minne..

O sen idag fick jag "svchost generated errors" och så stängdes den av eller nåt.. och efter det märkte jag att jag inte kunde köra copy/paste, ctrl+f för att söka.. Kontroll panelen för add/remove programs fungerade inte.. När jag kör Office applikationer så står det

"This document could not be registered. It will not be possible to create links from other documents to this document."

Sen funkar inte vissa länkar på internet som inte innehåller direkta <href>

Så det känns som om det blir värre o värre för varje dag som går.. datorn kanske inte funkar alls imorn.. hmm.. :)

Jag har surfat runt på internet och det närmaste var Codeblue virus, men det står att det ska finnas en nyckel med Domain Manager (tror jag det var) och nån sån har jag inte.. plus att webserver inte finns på den här datorn..

(det är en dator där jag sommarjobbar, så det är ingen katastrof.. ska ju sluta snart.. ehm :) men det är jobbigt att koda på den här datorn utan copy/paste plus kundkontakt via mail blir lidande.. )

Är det nån som känner igen symptomen och har nån idé kanske..?

RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg

...och har nån idé kanske..?

Kolla senare dagens trådar kan ge ett tips kanske. Hint: Blaster ;)

aha.. oj sjutton.. är det detta virus alltså.. stort tack ! började bli smått jobbigt :)

jag var inne på Symatecs hemsida och läste lite om bl.a. DCOM RPC, men de beskrev inga symptom som jag kände igen så jag visste inte vilken removal tool jag skulle ladda ner.. (men nu vet jag ju :)

hur visste du att det var just det här viruset...? eller det här är kanske ett virus som drabbat många idag.. :)

ska maila ev. filer till jobbet.. tack för hjälpen !

EsenMedlem sedan mars 20024 456 inlägg

Blaster skaddar inte den enkilldas dator, Så det e antagligen inte blaster som e problemet....

Blaster kommer "aktiveras" den 16 Augusti och kommer då eventuellt märkas då den skickar i väg 40Kb´s filer/per millisec, till windowsupdate.com för att försöka slå ut serven, Men därimot så kunde det vara problem att surfa igår och idag, när blaster spreds (gör det fortfarande) och slog ut TeliaSoneras servrar, Men det e fixat nu........Blaster angriper bara Windows XP, WIN 2000, Windows Server 2003, Windows NT. Eftersom det finns en bugg i systemet i dom OS.

Bara för att Linux användarna inte klarar av att någon e så fruktansvärt mycket bätter och överläggnare som Windows e, så för dom ta till såna metoder....Omoget?

Blaster skaddar inte den enkilldas dator, Så det e antagligen inte blaster som e problemet....

Hmm.. okay.. jag är lite förvirrad över all information; du skriver att Blaster inte drabbar enskild dator.. vilket virus låg bakom det där "timer" problemet som många verkade ha.. det var inte Blaster alltså..? Om man får Blaster, så gissar jag på att processorn kommer att gå upp till100% enligt det som du skriver...?

På jobbet kunde jag inte klicka på vissa länkar (det var en del av mitt problem också) så därför var det mycket information jag inte kunde läsa, inklusive mycket som stod här på wF :)

Men de här symptomen med att datorn stängs ner med en timer har jag inte råkat ut för, varken på jobbet (w2k) eller hemma (win xp) (men jag känner folk som blivit drabbade). Men om det inte är nån annan som haft samma symptom som jag nämnt ovan (?) så drar jag slutsatsen att det inte är virus utan... tja.. Windows behöver bara installeras om eller nåt... (fast vi har inte nån backup på all e-mail o Outlook tasks/calender.. så jag vet inte om jag ska göra clean install eller bara göra typ repair).

Bara för att Linux användarna inte klarar av att någon e så fruktansvärt mycket bätter och överläggnare som Windows e, så för dom ta till såna metoder....Omoget?

Jo, det är klart.. hmm.. jag vet inte.. är det så att mycket inom Linux världen är open-source eller..? har noll erfarenhet.. men kanske de tycker att det är mer sport att knäcka nåt från MS som gör allt för skydda sin kod..? hehe.. ingen aning iofs :)

jimpaMedlem sedan jan. 2001361 inlägg

Hej,

Men om det inte är nån annan som haft samma symptom som jag nämnt ovan (?) så drar jag slutsatsen att det inte är virus

Kan upplysa om att jag har precis samma symptom/problem på min dator hemma (Win 2000 Pro). Så visst kan det vara något virus! Provade att söka igenom datorn efter viruset Blaster med hjälp av Symantecs online tjänst, men den lyckades inte hitta det viruset iallafall. Har inte en anning om vad det kan vara...
Ska forska mer efter jobbet, hör gärna av dig här om du kommer på något.

CokeLight:

Blaster kan göra så att datorn måste startas om, Men dens uppgift e att förstöra windowsdrive.com. Så man ska ha väldig otur ifall blaster förstör den enkilldasdator, bättre om jag säger så?

Det kunde innebära att man inte kunde klicka på vissa länkar eftersom blaster kunde blockera vissa servrar när den kom ut, men som sakt var det påvärkar ju inte din dator något!

Och eftersom Blaster kom ut i tisdags och du har haft ditt problem in 2 månader så kan det ju inte vara det.

Vad skulle du göra ifall du hade gjort något?
Skulle du sprida din källkod till vem som hellst?

Jimpa:

Jo, idag hörde jag att det var en tjej i ett annat kontor som också hade samma problem så jag var över där o tittade.. där hjälpte det att installera om (windows-kärnan) tror jag.. ska kolla mer imorn.. men där jag jobbar dök problemet upp 5 min efter att jag installerat om.. irriterande.. men (skönt) o höra att man inte e ensam i alla fall :)

Men jag hittade en länk som beskrev exakt de symptom som (vi) hade:

http://www.rescomp.upenn.edu/virus-egghead.cfm

o enligt den länken så är det Backdoor.EggHead och (ev) HackTool.dos som ligger bakom.. okay, så jag gör alltså en search på symantec och där får man sålunda upp:

http://securityresponse.symantec.com/avcenter/venc/data/backdoor.egghead.html

Där står det:

Removal: Easy

Those files are the following:

Services.exe
Pskill.exe
B.bat
Tcpsvcs.exe
Good_client.exe.

Some of the files that are used by this Trojan are not malicious.

Utav de så hade jag Tcpsvcs.exe. Services.exe är ju än authentisk system fil (så som jag förstår det) och den kan ju ha blivit smittad.. så det var därför viruset kanske överlevde ominstallationen...? (Jag antar att eventuella register ändringar måste återställts under min ominstallation). För övrigt får jag inte ut mycket av Symantecs lista över åtgärder man ska ta... gick in i registry o ändrade en smula men de flesta nycklar hittades inte.. och Symantec verkar mena att deras senaste updates skulle hitta viruset.. så jag funderar på om Penn University har rätt när de pekar ut Backdoor.Egghead.. Penn state skriver ju att

Currently, there is no process for removing the worm. Deleting the offending worm files does not seem to "clean" the system of the problems listed above. LSPs have reported that the only way to restore the system is to reinstall Windows 2000.

Medan Symantec skriver att "Removal: easy"

(Sen hittar jag sällan beskrivning på symptom på symantecs sida, så jag vet sällan vilken removal tool jag ska använda..? )

Hmm.. hehe.. jag babblar på här.. har inget konkret än så länge.. men jag hoppades att du kanske kommer på nåt som i sin tur kunde inspirera mig.. :)

Esen:

Blaster kan göra så att datorn måste startas om, Men dens uppgift e att förstöra windowsdrive.com. Så man ska ha väldig otur ifall blaster förstör den enkilldasdator, bättre om jag säger så?

Okay, då förstår jag vad du menar... :) hmm.. sen frågar du om jag skulle dela ut källkod om jag gjort nåt.. eller..? Om jag hade gjort det som en hobby grej skulle jag nog det.. men om jag som Microsoft anställt 10000 programmerare för att skapa Windows (hehe.. eller hur många de nu är) så skulle jag väl vilja ta betalt.. antar jag :)

Varför ska då MS ge ut sin kod?

Finns väl ingen anledning att göra det?
Så jag tycker det e fel av (någon domstol) att avgöra ifall MS ska bli tvingad att "dela" med sig av sina källkoder till sina SåKallade "konkurenter"

Ähh..
Vi får nog göra en format C, ser ingen annan utväg. Provade installera om w2k direkt över det gamla utan lyckat resultat :(
Det värsta är att jag kan inte flytta filer och mappar så man blir ju av med allt på aktuell disk, känns ju lagom kul.

Esen:

Nä, jag har som sagt inte heller några större invändningar.. det är väl en av kapitalismens paradoxer.. förr eller senare uppnår de bästa företagen monopol-status.. om marknadsekonomins grundteser får råda, så ska detta "problem" dock fixa sig självt genom att nya, innovativa företag, är mer flexibla och på något sätt kan övervinna dessa "jättar".. hehe.. nu är det väl inga nybörjare som sitter o styr i MS, o de har ju skickligt nog köpt upp många mindre aktörer.. :)

tja.. vi lever ju som sagt i en marknadsekonomi.. vet personligen inte riktigt vad som är "rätt" att göra i detta avseende..

Jimpa:
(såg inte ditt inlägg först) Precis.. jag kunde heller inte installera över gamla OS:t rakt av.. har heller ingen lust att bara formatera då mina backup möjligheter också är begränsade.. * suck * ska fundera imorn vad jag ska göra.. [/r]

hur visste du att det var just det här viruset...?

Låter som om detta symtom är sådant som kan inträffa när RPC-tjänsten inte fungerar som den skall. Samt att de stora problemen började just igår när spridningen av Blaster var som störst (en sannolikhetskalkyl alltså). :)

Hjälp!!

Jag blir galen har precis gjort en ren ominstallation av w2k, men det hjälper inte! samma fenomen händer igen!! vad ska jag göra?
Jag har 3 hårddiskar, kan viruset ligga på någon annan disk än än den som w2k ligger på?
Den disken som w2k ligger på är uppdelad i två partioner.
Vad ska jag göra?

solbulleMedlem sedan mars 20015 287 inlägg

Dum fråga, men innan du försöker dig på att reparera vad viruset gjort/ ta bort det, har du installerat patchen från Microsoft?

Robban o Solbulle: Jo, det är iofs möjligt att det är Blaster viruset.. i dagsläget ska jag inte utesluta något.. i och med att jag inte löst problemet.. :) men vad gäller Blaster så har jag patchat o kört removal, fast inget hjälpte.. grejen e den att symptomen skiljer sig något och jag hittar som sagt inte riktigt nånting på Symantecs webbsida som tycks vara botemedel mot just detta problem..?

Jimpa: Aj, det var trist.. jag körde "ytlig" ominstallation på en dator, o det verkade hålla sig i en o en halv dag typ.. men sen precis innan jag skulle gå så kom det tillbaka.. plus att jag inte får igång ICS (internet connection sharing).. höll på att backa upp massa data (vilket känns lite dumt eftersom man kanske backar upp viruset.. men i och med att jag inte vet ens vad det är för virus och hur det sprider sig så vet jag inte vad annars man ska göra.. det är ju företag och de vill ju inte bara formatera om från scratch.. det är bara en partition på den HD:n.. ska se hur det går imorn) Höll också på o bli tokig.. : (

Jag blir galen har precis gjort en ren ominstallation av w2k, men det hjälper inte! samma fenomen händer igen!!

Du blir troligen smittad igen så snart du går ut på nätet.

Mitt tips om man skall omisnatllera:

1. Hämta hem patchen innan du installerar om operativsystemet och spara patchen på en CD eller liknande.

2. Innan du skall installera om -- ryck nätverkssladden.

3. Efter ominstallation -- installera patchen innan du ansluter till internet.

4. När patchen är installerad och du anslutit till internet -- kör Windowsupdate det absolut första du gör.

Personligen installerar jag alltid den personliga brandväggen innan jag kopplar in nätverkskabeln. Operativsystemet är ju som mest sårbart när det är helt nyinstallerat och inga uppdateringar gjorts.

Hörde av en kompis idag att hans dator också hade fått fnatt. Det hade visst också blivit drabbad av virus av något slag. Han hade också problem med copy/paste och surfa kunde han inte göra över huvudtaget. Hans problem började efter att en alert ruta kom upp där det står någonting om att "svchost.exe har utfört ett fel och kommer att stänga av windows". Precis samma fel blir det för mig.
Nu stängs ju inte windows! men problem får man ju...

Om det nu är så att det är Blaster virus, ska man då inte i Aktivitetshanteraren > processer finna en fil som heter Blaster.exe? Jag finner ingen iallafall!

Jag blir nog tvungen att formatera hd. igen, ladda hem patchen och installera om w2k *suck*

Nu får jag också krypa till korset och be om hjälp i denna tråd.
Nu har jag banne mig grova problem med en av mina datorer. Liksom flera andra hade jag problem med att komma ut på internet pga detta virus. (Telia) Vad jag kan se har jag alltså inte viruset själv, utan de initiala problemen var DNS-relaterat.
Nu efter att den värsta stormen lagt sig har jag dock väldiga problem med att komma åt en del websidor.
Tex kommer jag in på Google, men det lirar inte sen när själva sökningen sätter igång.
Likaså kan jag se en del websidor, men kan inte ladda ner en fil på samma server.

Så min fråga är, vad kan jag ställt till med? Eller ett evetuellt virus?

Windows2000pro
IE 6

Förefaller som om det är Norton Internet Secuity som har dragit åt svångremmen kring datorn...
Kikar vidare.

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

Som jag fattat det så är "felet" med blaster att de kodat den i två versioner. En för XP och en för w2k. Detta kan medföra att om man har w2k och får blaster för XP dyker operativet (och tvärtom). Rätt virus för rätt maskin ska inte ställa till med något annat än DoS mot windowsupdate, men eftersom klåparna inte lyckats få till en kod som känner av vilket OS det handlar om uppstår det bieffekter. Men hitills har ivf inte jag hört talas om att denna bieffekt skulle medföra något annat än omstarter...

Så min gissning för dig solbulle, är att det inte handlar om ett direkt virus (såvida du inte genom ett uppdaterat AV hittat något) utan att du kanske drabbats av att telia inte fått upp sina servrar ordentligt. Testa att följa råden i den här tråden http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=82222&forumid=20 och se om det inte hjälper.

146 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
142 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)