Hej!
Pinsam fråga från en OSX-kille, men jag undrar var autostart mappen finns i XP? Jag kan inte hitta den. Vill plocka bort autostart av bl a Apache som jag installerat...
6 svar · 698 visningar · startad av leancuisine
Hej!
Pinsam fråga från en OSX-kille, men jag undrar var autostart mappen finns i XP? Jag kan inte hitta den. Vill plocka bort autostart av bl a Apache som jag installerat...
Ligger i startmenyn > program > Autostart eller startup
Om du inte hittar det du söker där kan du ta en titt i systemkonfigurationen, den kommer du åt genom:
Kör > msconfig > Autostart, kolla också under Tjänster
mvh
Om du inte hittar nåt i Start - All Programs - Startup så kan du kolla Start - Run - msconfig eller i registret under
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run
eller under
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run
Tack för svaren som var till hjälp i den meningen att jag börjar begripa hur det hänger ihop. Men jag kan inte lösa mitt konkreta problem. Jag har installerat en Apache Server på min XP, men den vill jag bara använda ibland som komplement till IIS när jag utvecklar och testkör sidor. Men Apache startar alltid upp automatiskt och "slår ut" IIS. Det är ingen jättegrej, men jag föredrar att ha IIS som default och aktivera Apache manuellt.
Hur som helst jag hittar inte Apache's autostart någonstans. I HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run
via regedit ligger bara en ikon med namnet "(default)", där finns inget annat. I msconfig "startup" ser jag alla de andra program (åtminstone de jag känner till) som kickar igång (t ex Adobe Gamma och MySQL), så det är mer lovande. Men som sagt hittar ingenting som har med Apache att göra...
Aha! Gå till Start - Control Panel - Administrative Tools - Services och stäng av tjänsten samt ställ in så att du startar den manuellt istället för automatiskt.
Oh! Vad gjutet! Det känns underbart att ha löst det här, även om det inte har någon större praktisk betydelse. Jag antar att man gillar helt enkelt att själv bestämma hur saker ska vara och inte behöva finna sig ett oförklarligft "öde"...
Supertack!
Ingen orsak. ;)