Hu....
Jag laddar ner den på studs, vill inte drabbas ALLS!
Nexus, är det ofarligt att installera den om man råkar ha täppt igen luckan?
Systemmeddelande
44 svar · 1 806 visningar · startad av bymarie · sida 2 av 3
jo men jag menar om någon redan HAR täppt till luckan och man försöker igen, vad händer då?
har jag något att förlora på att köra zipen?
En brandvägg täpper väl denna lucka också va?
Vet inte. Skulle inte tro att det gör något men för säkerhets skull kan jag väl testa då. Jag har redan patchen från Windows Update men kan köra den här med. :)
Har laddat ner den nu. Tack allihopa! Hoppas det funkar!
Nexus -> Tack ;) PM:a mig eller posta när du är klar ;)
Verkar fungera. Inte ens installationsprogrammet lyckades starta om datorn. :e Får göra det manuellt istället. brb
Jorå. Nog fungerar det alltid. Fullständigt riskfritt att köra även om man redan har kört det. :)
Bra :birp
Jättesnällt av dig
His Divine Shadow skrev:
En brandvägg täpper väl denna lucka också va?
jo. detta söker sig genom portarna 135-195 och 445.
hos mig visar min lilla d-link router att på senaste 10 minuterna har jag haft 20 försök till anslutningar på dessa portarna. :l
Ja kommer varken in på Windows Update eller Live Update
Verkar ju vara extremt många som drabbas av det just nu, mycket attacker på gång.. hoppas folk lär sig av detta och tar till vana att köra windows update ibland ;)
Tur att patcharna finns på andra ställen då. :)
http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&postid=695581#post695581 samt inlägget under
Nexus86 skrev:
Vet inte. Skulle inte tro att det gör något men för säkerhets skull kan jag väl testa då. Jag har redan patchen från Windows Update men kan köra den här med. :)
Tror den gör det, stoppat flera ingående TCP saker och sånt nu.
Jag undrar, hur kommer denhär msblast.exe saken in i mitt system till och börja med egentligen?
Jag menade inte att patchen inte funkar för jag har inte stött på en enda omstart. BulletBoyCrime frågade om det gjorde något om man installerade patchen fast man redan hade den.
HDS> Viruset heter Blast, och det består egentligen av två filer som jag har förstått det. Först körs en liten fil via hålet i Windows från datorn som skickar viruset, som sedan laddar ner masken - msblast.exe.
För att rensa datorn från Blast efter att ni har installerat patchen, så ta bort msblast.exe i Windows/System32 och msblast.pf i Windows/Prefetch. Öppna sedan registereditorn ( regedit ) och ta bort "windows auto update" i HEY_LOCAL_MACHINE\Software\Windows\CurrentVersion\Run
Öppna även msconfig och kika under autostart så att det inte ligger en massa skit om msblast där.
Detta löste problemet för mig, även innan jag hade installerat patchen.
ah, ok, har redan rensant datorn, men har inte kollat msconfig nått.