webForumDet fria alternativet

Hittar inga USB-enheter

1 svar · 275 visningar · startad av Gein

GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Strömmen gick igår men min UPS slog igång och höll datorn vid liv tills strömmen kom tillbaka. Då säger datorn att den inte har tillräckligt med ström för att försörja kortläsaren. Hepp, tänker jag, startar om datorn. Men kortläsaren fungerar inte längre.
Idag drog jag ur enheten och till min förvåning slutade alla (!) usb-enheter att fungera.

Jag drog ur allting, satte i mus och t-bord i PS/2, tog bort allt vad USB heter i enhetshanteraren, startar om datorn, installerar två 'USB-rotnav (hub)' och två 'VIA Rev 5 or later USB Universal Host Controller'.
Sätter i kortläsaren igen, den får iaf ström (det ser jag om jag stoppar i ett kort i läsaren och en lampa börjar lysa) men datorn hitta enheten. Startar om datorn utan framgång.

Gissa om jag hatar USB just nu. x( Vad kan jag göra för att råda bot på problemet?

GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Av min och min polares felsökning att döma verkar det som om hela USB-interfacet har slagits ut på något sätt. Vi försökte boota Linux från skiva för att se hur den initierade USB och den fastnade mycket länge på just denna punkt, sen fungerade det iaf inte.

Jag har en USB-hubb i skärmen som va inkopplad. Den får egen strömförsörjning från samma kabel som skärmen och denna innefattades inte av UPS:en, dvs skärmen gick ner när strömmen försvann. Min fråga är om moderkortet då kunde ta skada av detta från hubben?

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.86db40fa
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)