Hur konfigurerar jag Windows-XP maskin att ges möjlighet att logga in på flera Windows NT-domäner? Vid inloggninsrutans dropplista vill jag kunna välja mellan olika domäner, då jag har behov utav att jobba mot olika domäner.
Multipla domäner
8 svar · 413 visningar · startad av Razofish
Jag är inte helt 100 på hur det fungerar i XP, men det borde vara som i 2000.
De domäner, utöver din domän och din dator, som ligger i dropplistan är de som har en trust med den domän du är medlem i och man kan bara vara med i en domän åt gången. Med andra ord så kan du inte själv välja vilka domäner som ska dyka upp i listan på ett enkelt sätt.
För att komma runt den här begränsningen kan man köra exempelvis MultiNetwork Manager: http://www.globesoft.com/mnm_home.html
Om jag minns rätt, så har Taurus fel, minns dock ej hur man gjorde, mitt råd är ge ej upp!
EDIT Testa att gå in på kontrollpanelen>system>network identification och försök gå med i aktuell domän där..
Testa att gå in på kontrollpanelen>system>network identification och försök gå med i aktuell domän där..
Jo fast då lämnar jag min nuvarande domän och det vill jag ju inte.
I NT4 är en trust ett måste och då kommer de olika domänerna i dropplistan, precis som Taurus skrev!
Hur det är i en AD miljö har jag ingen koll på.
Jag har inte sett något sätt att vara med i flera domäner samtidigt och att hålla på och hålla på och byta domän manuellt är ganska ohållbart i längden.
En lösning är ju att köra MultiNetwork Manager. Det finns kanske liknande produkter, men det är den jag har stött på.
nej, att vara med i mer än en "domän" åt gången går inte.
Jag tror mig minnas att jag vid inloggning kunnat välja domän att logga in på i drop down rutan... Windows 2000 var det
Jepp, som jag sa tidigare:
De domäner, utöver din domän och din dator, som ligger i dropplistan är de som har en trust med den domän du är medlem i