webForumDet fria alternativet

Problem med att installera WinMe

11 svar · 285 visningar · startad av Johnny Rönnberg

Johnny RönnbergMedlem sedan dec. 20021 061 inlägg

Utgångsläget:
Dator med Win NT på.
Cd-skiva med WinMe på.

Mål:
Installera WinMe på ovan nämnda dator.

Problem:

På grund av att jag har fått datorn kan jag inte lösenordet för att komma in i NT. Detta borde inte vara något problem tänkte jag då jag ska installera ett nytt OS, men ack vad jag hade fel. När jag installerat WinMe på en annan dator har jag bara lagt in skivan och startat om datorn så har datorn känt av skivan och sen har det bara varit att köra på. Men när jag gör samma sak nu startar datorn upp och känner av skivan, men installationsprogrammet startar inte.

Fråga:

Hur ska jag göra för att installera WinMe?

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Till att börja med så bör du ta bort ntfs-partitionen som NT-installationen ligger på. Det kan bero på det så det är värt att prova med bara det först.

SirPeter skrev:

Till att börja med så bör du ta bort ntfs-partitionen som NT-installationen ligger på.

Ok, hur gör jag det på lättast sätt?

Sätt i en startdiskett, starta fdisk, ta bort befintlig NonDos-partition, skapa en ny partition, formatera den nya.
Sedan kan du testa igen.

SirPeter skrev:

Sätt i en startdiskett, starta fdisk, ta bort befintlig NonDos-partition, skapa en ny partition, formatera den nya.
Sedan kan du testa igen.

Tackar för hjälpen!

Men nu har jag stött på ett nytt problem.

WinMe kräver att man har Win98 för att kunna installeras. När jag installerat WinMe förut har jag stoppat in Win98 skivan så har den läst av den och allt har gått bra. Problemet som uppstår nu är att den inte hittar Win98 fast den kan läsa av skivan och man kan bläddra bland mapparna.

Någon som har en idé om vad som kan vara fel?

Det är troligtvis en uppgraderingsversion av ME som du har tyvärr.
Då får du installera win98 först och sedan uppgradera den till winme. Det kan funka om du sätter i din win98-skiva vid rätt tillfälle med men det har jag själv aldrig provat så jag kan inte garantera nåt. Testa så märker du vad som funkar.

PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg

Det går inte att kopiera över win98-skivan till hårddisken, och sen ange den mappen istället för att sätta i skivan under installationen?

När jag installerat Winme innan har jag bara behövt stoppa in Win 98 skivan så har Winme installationen hittat skivan och fortsatt installationen men nu fungerar ej detta. Jag kan ej installera Win 98SE pga att jag ej har Win 98.

Hmm, du kan inte installera 98SE för att du inte har någon win98-skiva. Hur ska du då kunna installera ME? I och med att ME-skivan är en uppgradering måste du ha en fullversion av antingen 98 eller 98SE (tror inte win95 fungerar). Har du det?

Peeer skrev:

Hmm, du kan inte installera 98SE för att du inte har någon win98-skiva. Hur ska du då kunna installera ME? I och med att ME-skivan är en uppgradering måste du ha en fullversion av antingen 98 eller 98SE (tror inte win95 fungerar). Har du det?

Jag har en fullversion av Win 98SE. Jag har installerat WinME innan och då har det fungerat genom att låta den läsa av Win 98SE skivan. Men nu för jag ett felmeddelande om att den inte kan hitta Win 98SE på Cd-skivan.

Peeer skrev:

Det går inte att kopiera över win98-skivan till hårddisken, och sen ange den mappen istället för att sätta i skivan under installationen?

Jag har inget OS installerat på den aktuella datorn så det kan nog bli lite svårt. ;).

Johnny Rönnberg skrev:

Peeer skrev:

Jag har inget OS installerat på den aktuella datorn så det kan nog bli lite svårt. ;).

Du har ju en startdiskett så du kommer till en dosprompt. Man kan kopiera därifrån också :)

Om det fungerat tidigare så kan jag inte tänka mig något annat än att skivan är dålig/cd-läsaren behöver rengöras.

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)