webForumDet fria alternativet

spela upp *.mp3 över hemma nät

Windows

13 svar · 397 visningar · startad av frankof

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg
Frågan#1

Först; lite osäker på om detta hör hemma här eller LAN/WAN ;)
Gissar här eftersom jag tror på en innstälning i winXP
OK, så till saken; på min dator(winXP home) har jag massor av mp3s, tösa provar att spela upp låterna i sin dator (win98se), vissa fungerar, andra inte.
Dom som inte fungerar kommer det upp något om "du har inte rättigheter till denna filen, kontakta din admin", admin, det är jag det! och jag har satt alla delade mappar till fulla rettigheter.
Någon som har ett förslag/tips om vad jag har missat?

Medlem sedan mars 20023 686 inlägg

Kan det vara så att nån av låtarna är skrivskyddade? lr så,

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Ibland kan det bli så (jag har för mig det i alla fall) att de nyinlagda låtarna inte delas ut ordentligt, jag minns att jag hade strul med det där med i stort sett samma grejer. Jag löste det genom att ta bort delningen och sedan sätta tillbaks den.

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Se till att rättigheterna har slagit igenom på samtliga filer i mappen/mapparna så bör det lösa sig.

SirPeter skrev:

Se till att rättigheterna har slagit igenom på samtliga filer i mappen/mapparna så bör det lösa sig.

Och det gör jag med "Mr. N"s lösning? (sitter på jobbet nu och kan inte testa direkt)

Mr. N> skall testa sedan.

medialabs> nä, inget skrivskydd kvar, har det dessutom någon betydelse? Skall ju bara spela filen, inte redigera den.

Nej det gör du genom att gå in i egenskaperna för mappen och under fliken Security och sedan knappen Advanced. Där bockar du för att rättigheterna skall slå igenom i alla undermappar och filer och sedan klickar du bara på OK

SirPeter skrev:

Nej det gör du genom att gå in i egenskaperna för mappen och under fliken Security och sedan knappen Advanced. Där bockar du för att rättigheterna skall slå igenom i alla undermappar och filer och sedan klickar du bara på OK

Ok.

SirP> Av någon anledning har jag inte "Security" tillgänglig under egenskaper på den aktuella mappen, men det löste sig ändå, jag skapade en ny mapp i roten och flytte alla delade dokument till den och delade ut den(Mr. Ns lösning fungerade inget vidare heller), vóila, alla låter tillgängliga :e
Tror det har något med att jag delade ut en mapp i "C:\Documents and Settings" som ju är en systemmapp, och win 9x har visstnog lite problemer med långa sökväger ( :q )
tnx any way :e (alla ;) )

För att få fram Securityfliken så får du stänga av Simple filesharing under Tools - Folder options - View

Medlem sedan juni 2001370 inlägg

Han använder ju XP home så security fliken finns väl inte.

Hittar inget som påminner om det, om den inte heter något radikalt annat på svenska.
Borde väl heta något som "enkel fildelning" eller :q

Just det ja. Jag hade glömt att det handlade om Home-versionen. :r

Medlem sedan juni 2001370 inlägg

frankof skrev:

Hittar inget som påminner om det, om den inte heter något radikalt annat på svenska.
Borde väl heta något som "enkel fildelning" eller :q

du använder XP home så du kan inte stänga av enkel fildelning.

Förstog det efter att ha läst ditt förra inlägg :e (som jag läste först efter att jag skrev mitt ;) )

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)