webForumDet fria alternativet

Utforskaren

10 svar · 455 visningar · startad av Hissa_gomseglet

Hissa_gomsegletMedlem sedan maj 200342 inlägg

Jag har lagt en utforskarikon på skrivbordet. Tanken är nu att jag smidigt ska komma åt min musikmapp och enkelt kunna bläddra bland musikfilerna. Hur får man musikmappen att öppnas direkt i utforskaren? när jag nu klickar på den så blir jag tvungen att gå igenom en massa andra mappar för att komma åt den.

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

Om går in i utforskaren och högerklickar på din mapp, så kan du välja att "skicka till" och då välja genväg på skrivbordet. Annars om du envisas med att ändra just den genvägen du redan skapat så är det väl bara att högerklicka på genvägen och under egenskaper välja sökväg till mappen?

nja, när jag valde "skicka till", så försvann den där utforskarfunktionen. Det där andra förslaget fungerade dock perfekt! :D

...nähänä, det fungerade inte heller, ursäkta jag var visst lite yr. utforskarfunktionen försvinner ju när jag skriver in: D:\Musik i "mål"..

nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg

Skapa en vanlig BAT-fil med ett innehåll ungefär som:

c:\winnt\explorer.exe, /e ,d:\musik

Använd sen en genväg till BAT-filen om du vill ha möjlighet att byta ikon och sånt ..

Nu blev det klurigt här. Jag har skapat en bat-fil med det innehåll du sa, vad gör jag med den sen då?

muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Om jag förstått dig rätt är det här enklast:

Högerklicka på skrivbordet och välj New > Shortcut. Skriv in %SystemRoot%\explorer.exe /e ,d:\musik och tryck på Next. Skriv in ett lämpligt namn för genvägen och tryck på Finish. Klart.

BatboyMedlem sedan jan. 20001 006 inlägg

Bat-fil? Nåja..

Gör en ny genväg och peka på:
%SystemRoot%\explorer.exe /e,D:\Docs
(D:\Docs ändrar du naturligtvis till vad du vill)

/j

nehe, det fungerade inte heller riktigt perfekt. Det ser nästan ut som den normala utforskaren, men den funktion jag egentligen ville åt finns inte; nämligen att jag ska kunna bläddra i Musikmapparna till vänster och få upp låtarna på höger sida om ni förstår (som i utforskaren). Som det är nu kan jag inte öppna musikmappen på vänster sida, mapparna finns bara på höger.

BatboyMedlem sedan jan. 20001 006 inlägg

Nope, fattar inte vad du menar.
Detta kanske är bättre?

%SystemRoot%\explorer.exe /e,/root,D:\Docs

/j

Nu fungerar det! Jag tog bort "musik" ur %SystemRoot%\explorer.exe /e ,d:\musik.. :OO

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)